Varning! Vi har blivit uppmärksammade på meddelanden i sociala medier från personer som utger sig för att vara rekryterare hos Adecco. Dessa personer har inget samröre med Adecco. Blockera eller anmäl gärna dessa konton. Alla lediga tjänster hittar du som vanligt här på vår hemsida.

”Att inkludera alla människor i omställningen är avgörande för att lösa klimatutmaningarna”

Sofie Brange, Kommunikation- och hållbarhetschef på Adecco Group Sverige

Sofie Brange är kommunikatören med ett brinnande samhällsintresse som efter flera år inom mediabranschen såg chansen att byta bransch och fokusera sitt arbete på social hållbarhet.

Sedan mars 2021 är Sofie ansvarig för kommunikation och hållbarhetsfrågor på Adecco Group Sverige. Här berättar Sofie om Adeccos hållbarhetsarbete och vad det innebär samt hur Adecco kan verka som partner för företag som vill växla upp sitt arbete för en mer hållbar och inkluderande verksamhet.

Framtidens jobb är vägen till ett klimatsmart samhälle

Hållbarhetsarbete associeras ofta med arbetet att nå specifika klimatmål och minskade koldioxidutsläpp. Som ett av världens största företag har Adecco Group satt vetenskapliga mål för minskade koldioxidutsläpp enligt SBTi och arbetar för att verksamheten ska ha så liten klimatpåverkan som möjligt. Men det är inte där som Adecco kan göra störst skillnad, säger Sofie.

– Klimatomställningen är vår tids absolut viktigaste fråga och för att lyckas med den måste vi måste vi nå så många människor som möjligt. Om vi inte får med alla på omställningsarbetet så kommer det inte ske någon förändring. Det är här Adecco Group som en av världens största arbetsgivare kan göra verklig skillnad.

Studier visar att så mycket som 85 procent av jobben 2030 inte ens existerar än. För att världen ska kunna ställa om behövs ny teknik och den tekniken är det människor som ska ta fram, installera och underhålla. Gamla jobb försvinner och nya kommer att tillkomma. För att dessa nya roller ska kunna tillsättas behövs delar av den befintliga arbetskraften skolas om och fler människor behöver komma in på arbetsmarknaden. Adeccos syfte lyder ”Framtidens Jobb. För alla. Idag” vilket ramar in strävan mot en hållbar värld där alla individer ska ha möjligheten arbeta och kunna försörja sig själva.

– Man brukar prata om att vi har kompetensbrist i Sverige men egentligen är det mer av ett kompetensglapp. Vi på Adecco vill överbrygga detta glapp genom att inspirera till up-and reskilling och arbeta med mångfald och inkludering. Sverige har inte råd att exkludera delar av arbetsmarknaden om vi ska fortsätta vara ett framgångsrikt industriland.

Adecco komptensförsörjer den gröna omställningen

En specifik kompetensutmaning som Sverige står inför är den i norr. Fler människor behöver flytta till norra Sverige för att vi ska kunna fortsätta vara ledande i omställningsarbetet. För att möta den utmaningen lanserade Adecco under 2022 projektet och kampanjen ”Välkommen till Norrland” med syftet att locka fler personer att flytta norrut.

– Som leverantör av kompetens till den gröna industrin har vi en viktig roll för att den ens ska vara möjlig. Detta gör vi genom projekt för att få möjliga kandidater att flytta norrut men också genom att utmana våra kunder på hur de ser på kompetens. Måste en kandidat kunna allt för att vara anställningsbar eller kan man lära sig på jobbet?, säger Sofie.

Läs mer om projektet här.

Mångfald och inkludering som lösning på kompetensbristen

Samtidigt som vissa industrier har ett skriande behov efter kompetens står allt för många människor långt från arbetsmarknaden. Här kan Adecco göra stor skillnad genom att systematisk arbeta med inkluderingsfrågor.

Sofie Brange sitter på en fåtölj på kontoret

Sverige har inte råd att exkludera delar av arbetsmarknaden om vi ska fortsätta vara ett framgångsrikt industriland

Sofie Brange, Kommunikation- och hållbarhetschef på Adecco Group Sverige

På frågan hur Adecco rent konkret jobbar med mångfald och inkludering nämner Sofie fyra viktiga områden: Kompetensbaserad rekrytering, genom att verka som partner och rådgivare till våra kunder samt som kunskapsspridare och deltagare i forum där mångfald– och inkluderingsfrågor diskuteras.

1. Kompetensbaserad rekrytering

I den dagliga verksamheten som rekrytering- och bemanningsföretag arbetar Adecco aktivt för att främja mångfald och inkludering genom att använda en kompetensbaserad rekryteringsmetodik. Det innebär att fokus ligger på kandidatens kompetenser och färdigheteter vilket hjälper rekryteraren att ta ett så objektivt och fördomsfritt val som möjligt.

– Vi är ju experter på rekrytering och den kompetensbaserade rekryteringsprocessen är grunden för att vi inte ska diskrimera när vi rekryterar. Vi försöker använda många olika rekryteringskanaler och nätverk för att inkludera alla målgrupper och skapa en bättre mångfald i urvalet.

2. En partner som både utmanar och rådger

En annan viktig del i mångfald och inkluderingsarbetet är att vara en partner för våra kunder i de här frågorna, berättar Sofie vidare. Adecco besitter expertis inom rekrytering och gör flera hundra tillsättningar per år. Genom att utmana kunderna att tänka på hur man ser på kompetens och ifrågasätta traditionella rollbeskrivningar möjliggörs anställningar av nya medarbetare med olika bakgrunder i stället för att repetitivt anställa personer med liknande profil.

– I de fall där vi bemannar kan vi också pusha kunden att våga satsa på en kandidat som de annars inte hade valt i och med att det är vi som står för risken. Vår erfarenhet gör oss bättre på att se bortom yttre attribut till förmån för kandidatens potential.

3. Utbildning av egen personal – vi måste vara bäst i klassen!

Att kontinuerligt prata om mångfald och inkludering samt utbilda den egna personalen internt är viktigt för att driva arbetet med de här frågorna framåt.

– Förra året gick vi med i Diversity charter Sverige som är en kunskapsbank för mångfald inkluderingsfrågor. Där vi kan delta i seminarier och inhämta kunskap m.m. Det är otroligt mycket värt för vår interna personal som behöver hålla sig uppdaterade hela tiden, berättar Sofie.

4. Kunskapsspridning och deltagande i publika forum

Adecco arbetar aktivt med kunskapsspridning inom dessa områden genom blogg, sociala medier, white papers och webinar och delar även forskning och insikter som belyser hur detta gynnar arbetsmiljön, medarbetarnas välmående och slutligen även företagens lönsamhet. Adecco deltar också i forum där dessa frågor diskuteras tillsammans med branschkollegor och andra aktörer kopplat till arbetsmarknaden. Se film från Adecco deltagande på Jobbfestivalen.

Att klimatomställningen inte kommer att ske så länge inte alla är med på arbetet, är något som Sofie återkommer till gång på gång. Ett sådant projekt är Uppdrag Klimatambassadör där Adecco åtagit sig att utbilda personer inom industrin i klimatkunskap. Projektet är ett samarbete mellan Stockholm Reliance Center (på Stockholms Universitet), Unionen, If Metall och Adecco.

En passionerad hållbarhetschef med fler viktiga uppdrag

Att Sofie brinner för sitt arbete råder det inget tvivel och även utanför arbetet engagerar hon sig i hållbarhetsfrågor. Bland annat är Sofie styrelseledamot i organisationen ”Våra barns klimat”. En organisation som jobbar för att påverka beslutsfattare att sätta barnen och klimatet främst.

Vi är stolta över att ha Sofie hos oss på Adecco och ser fram emot att fortsätta ta del av hennes engagemang, kompetens och driv inom de viktiga områdena som hållbarhet och mångfald och inkludering utgör.

Copyright © Adecco Sweden