2020-07-14

Trioplast ställde om och började tillverka skyddsutrustning

Den akuta bristen på skyddskläder och skyddsutrustning som uppstod i våras ledde till att industrikoncernen Trioplast ställde om en del av sin verksamhet. Som en av Europas ledande aktörer inom innovativa förpackningslösningar baserad på återvunnen polyetenfilm kände de ett ansvar att hjälpa till.

Som HR-chef på Trioplast i Landskrona var Erika Franzén ansvarig för att hitta medarbetare till den nya satsningen. Erika berättar att företagets vision handlar om att möta kundens behov, både idag och i framtiden. Som bekant förändrades behovet under våren till följd av Covid-19.

– Det var många som kontaktade oss och undrade vad vi kunde göra för att hjälpa till då vi tillverkar plast. Läget och bristen på rätt utrustning inom vården var ju akut på många håll i Sverige.

Att ställa om var både självklart och utmanade

Det var då Trioplast bestämde sig för att ställa om och hjälpa till. Erika berättar att det var ett självklart men utmanande val för koncernen.

– Vi är proffs på att producera återvunnen plast men har inte tillverkat skyddskläder eller skyddsutrustning förut. Men vi var många i bolaget som engagerade oss och jobbade tvärfunktionellt för att utveckla och sätta upp en produktion av skyddskläder.

För att klara av en så omfattande produktion behövde de göra en volymrekrytering. Det var här Adecco kom in i bilden.

– Vi skickade ut förfrågan om att vi behövde hjälp med att snabbt rekrytera medarbetare till ett femskift och valde att ta hjälp av Adecco, vi fick kontakt med rekryteraren Sara som var förtroendeingivande och förstod vårt behov.

För att lyckas behövde de göra en volymrekrytering

Erika berättar att hon tillsammans med en kollega tog fram en tydlig kravprofil och var noga med att kommunicera att de behövde personer som levde upp till den. När de beslutat att ta hjälp av Adecco gick det väldigt snabbt. Hon berättar att den första kontakten togs på en torsdag eller fredag då hon skickade över material och kravspecifikation. Redan följande tisdag var annonsen uppe.

– På fredagen fick de officiellt stänga ner annonsen då det kommit in många kvalificerade ansökningar. I ett första skede behövde vi 20 medarbetare. Även om det gick väldigt snabbt höll vi en hög rekryteringsnivå.

Efter annonsen stängts ner gjorde rekryteraren Sara med kollegor en gallring och sammanfattade profiler på 32 kvalificerade kandidater. Under två dagar hade Erika och hennes kollega ett tight schema då de intervjuade 16 kandidater om dagen.

– Det var till stor hjälp att ha sammanfattningar av kandidatprofiler nära till hands då vi intervjuade så många. Det är klart vi läste Cv:n men det var en trygghet att veta att ett grundligt förarbete gjorts där man hade sammanfattat allt från tidigare erfarenhet till praktiska kompetenser.

Det grundliga förarbetet gav snabbt resultat och efter två intensiva dagar av intervjuer så visste de vilka de ville anställa. Då var det bara för Erika att ringa och erbjuda kandidaterna jobb.

Erika Franzén, HR-chef på Trioplast

”Att det bara tog två veckor innan vi hade 25 medarbetare på plats är fantastiskt. Det var en otrolig insats av alla inblandade och kul att så många engagerade sig för att vi skulle lyckas med satsningen.”

Erika Franzén, HR-chef på Trioplast

Ett tryggt och smidigt samarbete gav tid över till annat

Vi hade en bra dialog med teamet på Adecco som var proffsiga och lyhörda, vilket resulterade i att de visste exakt vad de skulle leta efter, berättar Erika.

– Jag upplevde samarbetet med Adecco som tryggt framförallt. För oss är det viktigt att kunna lita på att rekryteringen och dialogen gentemot kandidaterna sköts snyggt och professionellt, vilket den gjorde nu.

Erika berättar att om de inte fått hjälp med detta hade det varit tufft att få ihop det och tagit betydligt längre tid. Nu fanns det tid att förbereda för annat, exempelvis en bra och heltäckande introduktion. Det är fint att se hur den här satsningen fick människor att jobba ihop och engagera sig. På ett sätt satt vi ju alla i samma båt och tillsammans fick vi den att flyta.

Om Trioplast

Trioplast är en industrikoncern med drygt 1200 medarbetare och en omsättning på 5,4 miljarder SEK. Koncernen är en av Europas ledande aktörer inom innovativa och kostnadseffektiva förpackningslösningar baserade på polyetenfilm. Bolaget har huvudkontor i Smålandsstenaroch produktion i Sverige,Danmark, Nederländerna och Frankrike och säljer sina produkter på en global marknad. Trioplasts huvudägare är Altor Funds.

Adecco
Adecco Group