2020-03-09

"Att anlita ett rekryteringsföretag var inte ett alternativ"

Foto: Göran Ekeberg

En marknadsavdelning till sina kunder, med fokus på content marketing. Det är kommunikationsbyrån Komsons nisch och något de blivit väldigt uppskattade för. Komson grundades av Marcus Segersvärd och är idag en fullservicebyrå baserad i Uppsala. Komson är en mindre byrå vilket gör det desto viktigare att hitta en person som passar in i teamet och som kan och vill växa med företaget.

Marcus berättar att det är a och o att personerna i teamet fungerar bra ihop. Idag har de en väldigt fin kultur med bra sammanhållning.

– Att hitta en person som passar in med gruppen och som köper vårt sätt att jobba är så viktigt. När vi är så få blir det fel om det kommer in en person som inte trivs eller som inte har samma målbild.

För några år sedan bestämde sig Marcus för att det var värt att vända sig till en professionell aktör och satsa på att få det rätt från början.

– Något jag verkligen uppskattade, förutom att få hjälp att göra en bra kravspecifikation, var att få gehör för mina tankar kring personlighetsdrag. Jag rekryterar mycket på beteende och attityd. Kompetensen ska såklart finnas där men för oss är det viktigt att hitta en person som vill utvecklas vidare inom företaget. Det här fick jag bra gehör för då ni lyckades få fram kandidater som överträffade mina kriterier.

Övervägde att göra en egen rekrytering

Marcus berättar att han övervägde att göra en egen rekrytering. Som egenföretagare för ett mindre bolag var inte den första tanken att anlita ett rekryteringsbolag, det vanliga är att man marknadsför och sköter hela rekryteringen på egen hand. Komson har tidigare skött rekryteringen själva men inte fått det resultat de hoppats på.

– Det finns en risk i att sköta rekryteringen på egen hand. Förutom att det är tidskrävande går det dessutom inte att utesluta en viss undermedveten partiskhet i rekryteringsprocessen. Det finns också en risk att man stirrar sig blind på kravprofilen och inte ser till helheten eller utmanar sig själv.

Marcus berättar att de övervägde andra rekryteringsbolag men att det slutade med att de bestämde sig för Adecco. En anledning till detta var då de använt sig av Adecco tidigare och var nöjda.

– Vi tog hjälp av Adecco när vi behövde extrapersonal till olika events. Då gick det väldigt snabbt och smidigt och jag kände att det inte fanns någon anledning att byta.

Att bemanna först och rekrytera sen minimerade riskerna

Komson vägde både för- och nackdelar innan de bestämde sig för att investera i en rekryteringspartner. För det var precis så de såg det. Som en investering i bolaget.

– Som alltid när man lägger resurser på något och det sen inte lyckas blir det väldigt dyrt. Jag har tagit hjälp av Adecco tidigare och då fick jag en ”hyrlösning”. Det gick ut på att vi började med att bemanna för att sedan rekrytera personen.

Detta möjliggjorde för Marcus att testa och se om de var en perfekt match innan han tog beslutet att rekrytera.

– Denna hyrlösning minimerade ju risken avsevärt. Denna gång bestämde vi oss för att rekrytera för anställning direkt. Det var ju bra att ni hade den här lösningen, man vill ju inte misslyckas med rekryteringen. Man vill ta hjälp av någon som verkligen vet vad man gör och det vet ju ni.

Marcus Segersvärd, Komsons grundare

Foto: Göran Ekeberg

”Jag har märkt att sedan vi började ta rekryteringsfasen på allvar så har vi växt. De senaste fyra åren har vi växt med 15-20 procent varje år!”

MARCUS SEGERSVÄRD, GRUNDARE AV KOMSON

Årlig tillväxt på 15-20 procent sedan tillsättningen

Marcus berättar att skillnaden för Komson är stor och de har växt betydligt de senaste åren.

– Jag har märkt att sedan vi började ta rekryteringsfasen på riktigt allvar så har vi också växt. Sedan tillsättningen har vi haft en årlig tillväxt på 15-20 procent. Och innan det växte vi ingenting. Det kan bero på mycket men en stor anledning till detta tror jag är att vi gjorde en riktigt lyckad rekrytering. Vi fick in en väldigt duktig person som är kvar och som trivs.

Det gav oss tid att hinna växa bolaget och nu är vi tre projektledare. Det mätbara resultatet är ju att vi har växt och detta tillskriver jag personalen och det i sin tur är bland annat tack vare professionell rekrytering.

Hur upplevde du rekryteringsprocessen?

– Jag upplevde den som proffsig. Jag hade kontakt med en rekryterare som heter Anna. Vi bollade vad jag ville ha och hon förstod. Ni skötte ju hela grejen vilket var så skönt. Jag fick se ett gäng kandidater på video där de presenterade sig kort.Här hade ni jobbat i bakgrunden där ni sållat och tagit ut de kandidater som uppfyllde kraven. Jag upplevde det som väldigt proffsigt skött och jag kunde liksom ta ett steg tillbaka och vara trygg i det.

Efter videointervjuerna hade vi en intern diskussion men diskuterade även tillsammans med Anna och valde därefter ut 3 kandidater. Anna hade gjort ett så bra jobb och hon var säker på vilken sorts person som skulle passa in i vårt team.

Kort om Komson

Komson är en kommunikationsbyrå som tar långsiktighet på fullaste allvar. De hjälper företag och organisationer med marknadsstrategi, event och inte minst marknadskommunikation i digitala kanaler. De utmanar, driver och skapar effekt.

Adecco
Adecco Group