Varning! Vi har blivit uppmärksammade på meddelanden i sociala medier från personer som utger sig för att vara rekryterare hos Adecco. Dessa personer har inget samröre med Adecco. Blockera eller anmäl gärna dessa konton. Alla lediga tjänster hittar du som vanligt här på vår hemsida.

2020-11-30

Byggmax kampanj för att skydda riskgrupper ledde till kraftigt ökad e-handel

Under våren 2020 var det som bekant många som började jobba hemifrån. Det ledde till att många passade på att ta tag i diverse hemmaprojekt, vilket bidrog till att högsäsongen hos Byggmax startade betydligt tidigare än väntat. För att klara den plötsliga ökningen av kundärenden behövde de snabb hjälp med att hitta flexibla medarbetare.

Caroline Friberg jobbar som Head of Customer Service och är ansvarig för Byggmax kundservice i Sverige, Norge och Finland. Kontoret är beläget i Lund och en stor del av hennes jobb består i att säkerställa så medarbetare och kunder är nöjda och får den hjälp de behöver. Här berättar hon om utmaningen de stod inför i våras.

Drastisk ökning av kunder och samtal

Så fort folk började jobba hemifrån märkte de att försäljningen sköt i höjden. När försäljningen skjuter i höjden blir det naturligt att kundärenden följer efter, berättar Caroline.

– Majoriteten av samtalen handlade om produktrådgivning då folk startade igång egna projekt. Det fanns en utmaning det faktum att vi inte visste hur länge ökningen av kunder och samtal skulle hålla i sig vilket gjorde det desto svårare att planera framåt.

Byggmax högsäsong börjar normalt sett runt påsk när utemöblerna bärs ut, altanen ordnas och många tar tag i diverse hemmaprojekt. Caroline berättar att de till en början försökte prioritera om och fokusera på rätt saker för att hinna med ökningen av kundärenden.

– Det gick verkligen från en helg till en annan och vi dubblade våra kundärenden. Högsäsongen drog igång redan i mars när de första restriktionerna infördes och folk började jobba hemifrån.

Startade kampanj för att skydda riskgrupp

För att underlätta för riskgrupper och personer över 70 år bestämde sig Byggmax för att erbjuda fri hemleverans. I samband med detta gick de ut med en kampanj med syfte att riskgrupper och äldre inte skulle behöva ta sig till butiken. När de gick ut med detta ökade naturligtvis E-handeln, och med det även kundsamtalen.

– Vi hade ofantligt mycket att göra och vi märkte ganska snart att vi var tvungna att ta in mer personal för att kunna möta ökningen av samtal.

Många äldre behövde också hjälp med att lägga beställningar, vilket vi gärna hjälpte till med, berättar Caroline.

Caroline Friberg

Det gick verkligen från en helg till en annan och vi dubblade våra kundärenden. Högsäsongen drog igång redan i mars när de första restriktionerna infördes och folk började jobba hemifrån.

Caroline Friberg, Head of Customer Service på Byggmax

Lyckat samarbete 2019 resulterade i repris

Caroline berättar att högsäsongen på Byggmax innebär att de tredubblar sin verksamhet. När hon började för snart två år insåg hon att de behövde hjälp med att planera och rekrytera inför dessa arbetstoppar.

– Jag insåg att jag aldrig skulle kunna rekrytera all sommarbemanning själv och dessutom finnas där för mitt nya team. Jag hade erfarenhet av Adecco sedan tidigare så det kändes naturligt för mig att höra av mig till er för hjälp inför kommande säsong.

Samarbetet mellan Byggmax och Adecco började 2019 och blev så pass lyckat att Caroline bestämde sig för att ta hjälp av Adecco inför högsäsongen 2020, som på grund av Corona blev lite speciell minst sagt.

– Vi fick tidigarelägga allt från annonsering till urval. Adecco hjälpte oss att snabbt hitta konsulter som kunde jobba mellan april till september samt extrapersonal som kunde jobba under sommarmånaderna.

En del pusslande med schemaläggning innan allt gick ihop

Teamet på Adecco frågade de som skulle jobba under sommaren om de kunde skolas in tidigare. För att få ihop inskolningen var de tvungna att lägga flera avancerade scheman och till slut gick det ihop, berättar Caroline.

– Någon fick komma och skolas in fyra timmar en onsdag, en annan fick komma in en annan dag för att det skulle funka med studierna. Så det var ett omfattande pusslande. Men vi fick snabbt in 25 duktiga medarbetare som hjälpte oss svara upp på ökningen av kunder och samtal.

Caroline berättar att Adecco tog på sig allt från det administrativa arbetet, intervjuer, urval och till slut kontakt och schemaläggning med de utvalda konsulterna. Det frigjorde mycket tid som kunde läggas på annat. Då ingen av sommarjobbarna egentligen hade tid förrän till sommaren då skolan slutat var det mycket att rodda med för att få ihop allt.

Låg frånvaro och nöjda medarbetare

Det finns många fördelar med långsiktiga samarbeten. Caroline berättar att Adecco hjälpt Byggmax med bemanning tidigare år.

– Vi hade samma team av rekryterare båda säsongerna vilket var väldigt hjälpsamt. Vi kunde då titta på vad som funkat bra och mindre bra. Det ledde till att ni i år visste exakt vad ni skulle leta efter för att hitta personer som skulle lyckas och trivas i rollen hos oss. Det blev en riktig succé.

Samarbetet resulterade även i låg frånvaro. I det schemat som sattes fick konsulterna jobba 80 procent med en schemalagd ledig dag i veckan. Sen fanns det möjlighet att jobba 100 procent för de som ville.

– Det var ju helt och hållet ert förslag på upplägg. Nu i efterhand kan vi konstatera att det resulterade i glada medarbetare och väldigt låg frånvaro. Vilket såklart är fantastiskt!

Utöver den låga frånvaron var det inte en enda person som valde att avbryta sitt uppdrag under de hektiska sommarmånaderna. Caroline berättar att de vanligtvis aldrig gör skillnad på en Byggmax-anställd och en konsult, förutom vid interna pingisturneringar.

– Nu när vi var så många skojade vi till det lite och drog igång ett par pingisturneringar och körde Byggmax mot Adecco. Det var enda gången vi gjorde skillnad, men det gör vi aldrig igen för tydligen är vi på Byggmax ganska dåliga på pingis då Adecco slog oss stort.

Tydlighet – en nyckel till framgång

Det var mycket som fungerade bra i samarbetet mellan Byggmax och Adecco vilket bidrog till att det blev en så lyckad säsong. Caroline berättar att för henne är det viktigt att det finns en tydlig kravställning på henne som kund.

– Jag vill ha hjälp och support från de bästa. Det ska finnas ett väletablerat flöde i vilken ordning man gör saker, vilket verkligen stämmer med hur ni på Adecco jobbar. Var jag inte tydlig nog i min kravprofil fick jag återkoppling på det och ibland hjälp med delar som behövde specificeras. Denna öppna kommunikation passar min personlighet väldigt väl.

Flödet kring referenstagning och tydligheten kring avtal och förväntningar på konsulten var något som Caroline uppskattade med hjälpen från Adecco. Hon beskriver en känsla av att känna sig involverad genom hela processen men ändå ha massor av extra tid.

Det är precis det här som vi på Adecco strävar efter när vi går in i samarbeten med våra kunder. Genom en rak och öppen dialog involverar vi företaget utan att ta upp onödig tid.

Om Byggmax

Byggmax Group består av Byggmax, Buildor och Skånska Byggvaror. Den första Byggmax-butiken slog upp portarna 1993 och 17 år senare, 2010, noterades Byggmax Groups aktie på Stockholmsbörsen. Byggmax Group har etablerat en stark marknadsposition på den nordiska gör-det-själv-marknaden och de har för avsikt att fortsätta växa med god lönsamhet.

Copyright © Adecco Sweden