Hos oss får du en vardag som präglas av engagemang, variation och möjligheten att göra verklig skillnad – både för verksamheten och för människorna i den. Välkommen att bli en del av vårt HR-team!
Om oss
I Karlskrona är våra ambitioner höga och vi brinner för att utveckla den moderna staden i havet. Nu söker vi dig som vill vara med och göra skillnad. Välkommen till Blekinges största arbetsgivare, där dina möjligheter att utvecklas är goda.
Vi är en HR-avdelning med höga ambitioner och stark laganda, som varje dag arbetar för att göra skillnad i våra verksamheters vardag. Vi har tagit stora kliv inom digitalisering och processutveckling och har ett tydligt fokus på att agera som en arbetsgivare.
Hos oss är lönefunktionen en viktig del av verksamhetsstödet. Vi arbetar tillsammans för att leverera professionella och tillförlitliga tjänster med hög kvalitet, där utveckling och förbättring alltid står i fokus. Här blir du en del av en arbetsmiljö som präglas av samarbete, engagemang och en vilja att ständigt göra saker lite bättre – för våra chefer, medarbetare och hela organisationen.
Om tjänsten
Som lönekonsult ansvarar du för hela löneprocessen – från ax till limpa. Du stöttar och utbildar chefer i deras ansvar kopplat till arbetssättet i vårt lönesystem Heroma, med målsättningen att ge dem rätt kunskap för att säkerställa kvaliteten i den källrapportering som krävs. Det är avgörande för att vi som arbetsgivare ska kunna leva upp till vårt uppdrag.
Arbetet innebär att du är insatt i gällande lagar och avtal, följer utvecklingen inom området och har kontakt med externa aktörer. Du är trygg i att kommunicera i flera olika kanaler – som ärendesystem, mejl, Teams, fysiska möten och telefon – och du använder dialog som ett verktyg för att skapa förståelse och samsyn.
En viktig del av rollen är att bidra till ständiga förbättringar utifrån verksamhetens behov. Du behöver kunna förklara varför korrekt och tidsenlig information är avgörande, och på ett pedagogiskt sätt förankra lagar, policyer och rutiner hos våra chefer och kollegor. I rollen ingår också att arbeta nära andra professioner inom enheten, nyttja varandras kompetenser och bidra till en stark vi-känsla.
Om dig
Vi söker dig som har vidareutbildning inom lön eller HR, eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig.
Du har god problemlösningsförmåga och är bra på att hitta kreativa lösningar även i komplexa situationer. Du samarbetar gärna med andra, men är också självgående och strukturerad i ditt arbete. Ditt bemötande präglas av respekt, empati och en hög servicenivå – du har ett genuint intresse för att skapa värde för dem vi är till för. Du har lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska och har en vilja att ständigt utvecklas och lära nytt.
Det är meriterande om du har erfarenhet av kvalificerat lönearbete, arbetsrättsliga tolkningar och om du tidigare har arbetat i Heroma. Du är van att växla mellan ett operativt och strategiskt perspektiv och har en god förmåga att prioritera, planera och organisera ditt arbete.
För din kännedom
I denna rekrytering kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och motivation för tjänsten.
Vi söker nu flera Lönekonsulter och tjänsterna är på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
I Karlskrona kommun har du som medarbetare ett flertal förmåner. Några av de förmånerna är extra semesterdagar när du når en viss ålder, friskvårdsbidrag, möjligheten att gratis simma i någon av kommunens simhallar och ett riktigt bra tjänstepensionsavtal.
Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Karlskrona kommun med Adecco. Sista ansökningsdag är 2025-05-25 men ansök gärna redan idag då vi tillämpar löpande urval i rekryteringen.
Har du frågor kring rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att höra av dig till ansvarig Rekryteringskonsult Carina Falck på carina.falck@adecco.se alternativt på telefon 0736-847245.
Frågor
Kontakta
Lönechef Per Eriksson
per.eriksson@karlskrona.se
Fackliga företrädare når du via kommunens växel, 0455–303000
Varmt välkommen med din ansökan!