Varning! Vi har blivit uppmärksammade på meddelanden i sociala medier från personer som utger sig för att vara rekryterare hos Adecco. Dessa personer har inget samröre med Adecco. Blockera eller anmäl gärna dessa konton. Alla lediga tjänster hittar du som vanligt här på vår hemsida.

CONTENT

Så attraherar du topptalanger till ditt företag

För att fortsätta växa behöver ditt företag attrahera och utveckla rätt medarbetare. Men hur ser du som ledare se till att särskilja er i den hårda konkurrensen om talangerna?

Att anställa rätt personer är avgörande för att driva utveckling och framgång. För att attrahera rätt personer krävs betydligt mer än att bara lägga ut en jobbannons. En bra början är att se över era rekryteringsstrategier. Här får du tips som hjälper dig attrahera topptalanger till ditt företag.

Marknadsför ert arbetsgivarvarumärke

Precis som du bedömer om en kandidat är rätt för ditt företag, bedömer kandidaten om ni är rätt företag för de. Vad gör ditt företag unikt? Varför ska kandidaten välja just ditt företag framför andra på marknaden? Det är viktigt att förmedla detta så kandidaten kan skapa en bild över hur det är att jobba hos er. Det handlar inte bara om att punkta upp positiva saker med att jobba hos er i jobbannonsen. Du kan med fördel använda sociala medier för att visa på företagets prestationer eller bidrag till samhället i stort. Ni kan också låta era anställda berätta om hur de tycker det är att jobba på företaget, uppmana sedan till delning i sociala kanaler.

Vi på Adecco kan också skräddarsy en lösning som säkerställer att ditt företags varumärke presenteras tydligt i en mängd kanaler. Dessutom ser vi till att du når de rätta kandidaterna genom riktad annonsering. På detta sätt ökar du både er varumärkeskännedom och attraherar topptalanger till ditt företag.

Nå passiva kandidater

En av de stora fördelarna med att stärka ert varumärke är att du blir mer synlig för passiva kandidater. Dessa kandidater utgör 70 procent av den globala arbetsstyrkan, så det är vettigt att få kontakt och engagera sig med dem. Ida-Maria Karlsson är rekryterare på Adecco och hon och hennes kollegor jobbar aktivt med att kontakta passiva kandidater. Hon letar ofta efter nischade profiler som inkluderar allt från ingenjörer till tekniska säljare. Det är roller som kräver spetskompetenser och ofta har kunden sökt själv utan framgång. Här gäller det att vara kreativ, menar Ida-Maria.

– Idag räcker det inte att lägga ut en annons, vi behöver dra i olika trådar, engagera oss i olika forum. Att ta vara på kandidaternas egna nätverk är också ett tacksamt sätt att komma i kontakt med spännande profiler.

Om du vill ha hjälp med att bredda din räckvidd så har vi lång erfarenhet och omfattande talangpooler, vilket innebär att du kommer i kontakt med talanger som inte aktivt söker jobb. Du sparar tid och ansträngning samtidigt som du säkrar värdefulla och ”dolda” kandidater.

Fokusera på rätt kompetenser

Med topptalanger menar vi inte bara de med den "rätta" utbildningen. Kompetens och förmåga att utvecklas blir allt viktigare. Vilken typ av kompetens krävs för att lyckas och växa med rollen? När allt kommer omkring spelar det ingen roll om en person kan skapa perfekta kalkylblad om de exempelvis saknar förmågan att samarbeta.

På Adecco tillämpar vi en kompetensbaserad rekryteringmetodik, vilket innebär att vi matchar kandidater baserat på de kompetenser som valts ut som viktigast för rollen. Med kompetens menar vi förmågor, färdigheter och förhållningssätt som används för att åstadkomma resultat, tillsammans med underliggande dimensioner relaterade till både analytisk förmåga och personlighet. Denna metod har visat sig framgångsrik och ökar chanserna att hitta den kandidat som passar bäst in i teamet och som har förmåga att växa med rollen och företaget.

Bredda din sökning

Mångfald på arbetsplatsen är och bör vara högt prioriterat hos de flesta företag idag. En studie av Boston Consulting Group visade att mångfald bland annat stärker innovation och motståndskraft samt leder till ökad ekonomisk tillväxt. För att bredda din sökning och nå underrepresenterade grupper behöver du fundera över vilka plattformar och kanaler du för närvarande använder för att nå ut med din jobbannons.

Genom att nå ut med jobbannonsen i en variation av kanaler samtidigt som du ser till att texten i annonsen är inkluderande, ökar du sannolikheten för en mångfald av sökande. Det finns studier som pekar på hur vissa ord kan verka exkluderande för olika typer av grupper, vilket leder till färre ansökningar. För att öka mångfalden och attrahera de bästa talangerna behöver du bredda din sökning och säkerställa så din jobbannons är inkluderande.

Behöver du hjälp att bredda din sökning eller se över hur du kan utforma en inkluderande jobbannons kan vi stödja er med det.

Engagera topptalangerna

Något som visat sig engagera många sökande är riktad annonsering i sociala medier. Genom att skapa riktade annonser och kampanjer kan man nå rätt kandidater samtidigt som kundens arbetsgivarvarumärke stärks. Ida-Maria berättar.

– Vi hjälper företag synas i en mängd kanaler genom att erbjuda kampanjer i sociala medier där vi med riktad annonsering mot utvald målgrupp når ut till rätt profiler. På detta sätt når vi tiotusentals kandidater på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.

Vid dessa kampanjer tar kandidater del av annonseringen direkt i sina nyhetsflöden på Facebook och Instagram men även via stories och Messenger. Ett modernt sätt att annonsera som tilltalar rätt målgrupp. Utöver riktade sociala medieannonser är det som tidigare nämnt viktigt att kontakta passiva och intressanta kandidater. Här behöver man vara duktig på att sälja in tjänsten och företaget till kandidaten.

Vill du veta mer om hur vi kan stötta dig i arbetet med att attrahera topptalanger? Fyll i formuläret så hör vi av oss inom kort.

Skribent
Adecco

Relaterade artiklar

Copyright © Adecco Sweden