Varning! Vi har blivit uppmärksammade på meddelanden i sociala medier från personer som utger sig för att vara rekryterare hos Adecco. Dessa personer har inget samröre med Adecco. Blockera eller anmäl gärna dessa konton. Alla lediga tjänster hittar du som vanligt här på vår hemsida.

CONTENT

”Att bemanna per timma blev en flexibel lösning som frigjorde tid”

Benny Hygrell är säljaren som i jobbsammanhang brinner för de sociala interaktionerna och att hjälpa företag hitta lösningar som löser deras personalbehov. Privat är det båten och att vara ute på havet som fångat hans intresse och där han laddar batterierna. Benny började som Business Manager på Adecco 2014 men sökte sig snabbt vidare till en mer säljinriktad roll. Något han inte ångrat en sekund.

Att träffa nya människor och knyta nya kontakter faller sig nästan lika naturligt som att andas för Benny, vilket är en av anledningarna till att han älskar sitt jobb.

Han sätter stort värde på den nära dialogen med kund och berättar om ett tillfälle nyligen när en kund hörde av sig och behövde hjälp att expandera sin verksamhet.

Behövde frigöra tid för att kunna expandera

Kunden som hörde av sig var ett mindre företag som behövde hjälp med att frigöra tid så de kunde fokusera på att expandera.

Att agera rådgivare och tillsammans med kund analysera behov är något Bennys ofta och gärna hjälper till med. Han älskar kontakten med kund och att hjälpa till att ta fram lösningar som hjälper deras verksamheter att växa. Det är en av höjdpunkterna med jobbet.

– När kunden inte vet i vilken ände de ska börja är det tacksamt att ta in någon utifrån som hjälper till att analysera var de skulle få ut mest av att få avlastning. Jag är alltid ärlig och säger rakt ut vad jag tror de behöver fokusera på för att växa.

Efter att ha analyserat behovet med ovan nämnda kund berättar Benny att de kom fram till att en kundtjänstmedarbetare skulle bidra med den avlastning som behövdes så de kunde fokusera på att expandera verksamheten.

Bemannade med kundtjänstmedarbetare

Efter att det stod klart att det var en kundtjänstmedarbetare som behövdes tog det inte lång tid innan en kvalificerad person presenterats och var på plats.

– Den kundtjänstmedarbetare som kom in jobbade per timma och blev en flexibel lösning där kunden själv kunde välja hur mycket eller lite hjälp de behövde per vecka. Detta underlättade och resulterade i att ägaren fick tid över till annat.

Ofta kan kunden sin kärnverksamhet väldigt bra men är av naturliga skäl inte experter på att ta in personer som avlastar. Det är här det är hjälpsamt att ta hjälp externt så man kan fokusera på det som skapar värde, menar Benny.

Risk med att sköta anställningen själv

En del företag underskattar det jobb som krävs för att söka efter kvalificerade kandidater. Det är ett tidskrävande jobb och kräver ofta kompetens för att lyckas.

– Skulle du lägga in en egen annons riskerar du för det första att få in alldeles för många ansökningar. Att läsa och sortera bland dessa kan bli en utmaning för att inte tala om återkopplingen till kandidat som blir lidande.

Om du bestämmer dig för att göra själva anställningen själv behöver du ha en plan för allt från återkoppling till hur du ska göra själva urvalet. Det finns många risker och faser du behöver ta hänsyn till om du vill optimera dina chanser och samtidigt förmedla en positiv bild av företaget.

Transparant och enkelt system där kunden lägger in passförfrågningar

Benny berättar att kunderna ofta frågar vad som skiljer Adecco från våra konkurrenter. Här brukar han vara helt ärlig och säga att vi i princip kan leverera samma sak men i lite olika paket.

– Något som jag vill lyfta med Adecco och som kunderna fått stor användning av när de bemannar är Adecco direkt. Det är en enkel plattform där du som kund själv går in och lägger in vilka pass som behövs fyllas.

Om det exempelvis finns pass som behöver fyllas mellan 7-16 veckan därpå så kan man enkelt gå in och lägga in detta i systemet. Sen när du är klar så går det ut en notis till konsulterna som direkt kan fylla i om de kommer på passen.

– Det är en väldigt transparent process där du direkt ser om passen är grönmarkerade, då kan du känna dig trygg med att det kommer någon när du behöver det.

Benny berättar att de brukar ta in ett visst antal personer eller studenter till en kund som har ett visst antal pass som behöver fyllas, något som hjälper kunden och blir en trygghet att veta att de har bemanning när det behövs.

Värdesätter den nära och personliga dialogen

Benny avslutar med att lyfta att Adecco har styrkan av att vara ett globalt företag men att vi jobbar väldigt lokalt. Den nära och personliga dialogen med kunder är något Benny värdesätter högt. Det senaste året har av naturliga skäl förändrat Bennys sätt att jobba då det inte varit möjligt att besöka kunder på samma sätt som innan pandemin.

– Möjligheten att besöka kunden är något jag saknat det senaste året. Jag har ju så god kontakt med många och älskar när jag får komma ut och hälsa på. Nu har det istället blivit att vi hörs över Teams vilket såklart också fungerar.

En annan sak som gjort att Benny stannat så länge på Adecco är sammanhållningen internt. Han menar att det förmodligen märks även utåt att vi trivs då vi ofta gör det där lilla extra. För att komma i kontakt med Benny eller någon av hans kollegor klickar du här.

Skribent
Adecco

Relaterade artiklar

Copyright © Adecco Sweden