Varning! Vi har blivit uppmärksammade på meddelanden i sociala medier från personer som utger sig för att vara rekryterare hos Adecco. Dessa personer har inget samröre med Adecco. Blockera eller anmäl gärna dessa konton. Alla lediga tjänster hittar du som vanligt här på vår hemsida.

CONTENT

5 frågor när du väljer HR-partner

Att hitta rätt HR-partner till ditt företag kan vara en utmaning. För att hjälpa dig att rekrytera framgångsrikt behöver din HR-partner förstå dina affärsbehov och anpassa sig till dem. Här får du tips på vad du bör titta närmare på innan du gör ditt val.

En HR-partner hjälper dig hitta den bäst lämpade kandidaten för jobbet, både när det gäller kompetens och personliga egenskaper. Men hur hittar du den HR-partner som är rätt för dig och som hjälper dig med dina personalbehov? Börja med att ställa dig själv dessa frågor.

1. Hur ser deras kandidatpool ut?

Det kan vara svårt att välja HR-partner då det finns så många. Tänk på vilken typ av kandidater du letar efter och vilka roller du vill fylla. Vissa HR-partners fokuserar på specifika branscher såsom IT och teknik. Andra fokuserar på rekrytering av chefer eller specialister. Undersök vilken inriktning de har för att bedöma om de matchar vad ditt företag letar efter.

2. Hur tillgängliga och tillmötesgående är de?

Rätt HR-partner är ofta kommunikativ med en personlig approach då det är viktigt att bygga en god relation från dag ett för att utveckla ett bra samarbete. Ta reda på vem du kommer att ha kontakt med när det gäller frågor eller problem.

3. Vilka är deras befintliga kunder?

Om organisationen har kunder som är jämförbara med ditt företag är det ett gott tecken på att de är kompatibla. Be om referenser från befintliga kunder för att få en tydlig uppfattning om vad du kan förvänta dig. Leta efter vittnesmål som illustrerar att de är en betrodd och pålitlig partner.

Ett bra rekryterings- och bemanningsföretag kommer ha exempel på framgångsrika samarbeten på sin hemsida. Det visar också på expertis och värdefull erfarenhet. Ett exempel på hur detta kan se ut hittar du här.

4. Stämmer kulturen med din företagskultur?

På samma sätt som när kandidater söker ett jobb och bedömer en potentiell arbetsgivares kultur är det viktigt att få en känsla av kulturen hos den HR-partner du väljer. Ett sätt att bedöma detta på är genom att titta på deras närvaro online och i sociala medier. Där kan du få en bild av hur de arbetar och hur väl de behandlar anställda och kandidater. Samarbetar de exempelvis med välgörenhetsorganisationer eller hjälper de till i samhället på andra sätt?

5. Är de framåtsträvande?

Arbetsmarknaden förändras snabbt och rekryterare behöver hålla sig uppdaterade om de senaste trenderna och den senaste tekniken. Hur genomför de screeningprocessen för kandidater? Har de verktyg på plats för att säkerställa noggrannhet och minska risken för fördomsfull rekrytering?

Kolla upp detta och kontrollera också vilka sociala mediekanaler och webbplatser de annonserar på och om inläggen stämmer överens med målgruppen.

Utveckla ett bra samarbete

En HR-partner hjälper dig locka toppkandidater som kan vara med och utvecklas tillsammans med ditt företag. Du får tillgång till en bredd av kandidater och dessutom experthjälp i en process som annars kan vara tidskrävande.

På Adecco får du en personlig kontakt som hjälper dig under hela processen vilket ger dig en anpassad upplevelse och skräddarsydd strategi. Som vi tidigare nämnt är samarbetet det viktigaste. Om du vill se hur våra kunder upplever samarbetet är du välkommen att ta del av våra kundcase.

Skribent
Adecco

Relaterade artiklar

Copyright © Adecco Sweden