Varning! Vi har blivit uppmärksammade på meddelanden i sociala medier från personer som utger sig för att vara rekryterare hos Adecco. Dessa personer har inget samröre med Adecco. Blockera eller anmäl gärna dessa konton. Alla lediga tjänster hittar du som vanligt här på vår hemsida.

CONTENT

"Attityd och potential är svårt att förändra och därför viktigare att matcha"

Här får du träffa vår rekryterare Ola Ekehult. År 2018 sade han upp sig från Adecco i jakten på något nytt och spännande, men till vår stora glädje kom han tillbaka. Ola rekryterar individorienterat med attityd och potential i fokus och tycker Employer Branding är viktigt på en arbetsmarknad i förändring.

Ola Ekehults resa inom Adecco tog sin början 2011. Efter sju år växte längtan efter att göra något annat sig allt starkare. Han sa upp sig och testade på livet inom techkonsultbranschen, men i februari 2019 återvände han till Adecco och återtog sin roll som rekryterare bland de nygamla kollegorna på Västeråskontoret.

– Idag säger vi skämtsamt att jag jobbar på ”Adecco – andra chansen” och jag har aldrig varit lyckligare, säger Ola och ler.

Olas professionella uppdrag är att förse sina kunder med framtida talanger. I praktiken innebär det att han letar upp människor han kan lära känna på djupet.

– Min personliga drivkraft är att identifiera ljusglimtarna i alla människor jag möter för att få dom att växa tillsammans med företag och organisationer.

Ola älskar att lära känna människor på djupet

Den bästa känslan enligt Ola är när ett företag anställer en kandidat som hamnat en bit från arbetsmarknaden. I dessa fall har hans rekryteringsprocess synliggjort kvalitéer hos kandidaten som inte blivit förankrade i ett CV. Ola gräver och företaget vågar.

– Min roll i rekryteringsprocessen är aldrig central. När kandidat och kund matchar varandra kan jag fråga mig själv vad jag gör där när allting är så självklart! Givetvis ligger ett gediget arbete som grund för att komma dit och när vi väl är där är det svårt att bedöma vem som är gladast.

Ola menar att vi aldrig vet när vi behöver varandra. Det har hänt att han får tips på nya kandidater av kandidater som själva inte gått vidare i just den processen. Då känner sig Ola stolt.

– Allt jag har är en del av mitt nätverk. I nätverket lär jag känna människor och det kan vara både kunder och kandidater. Eftersom jag älskar att lära känna personer på djupet kommer du att hitta mig i alla sammanhang där vi kan få lite mer tid med varandra. Det kan vara i busskön, ett telefonsamtal eller över en lunch.

"Traditionella rekryteringsmetoder som lyfter kandidatens attityd och potential"

– Jag är ganska traditionell och det är jag stolt över. Främst i min rekrytering står den individorienterade personbedömningen och för att effektivisera och kvalitetssäkra mina processer använder jag oftast arbetspsykologiska testverktyg.

Adeccos testverktyg och metoder för fördjupad personbedömning är alltid strikt fokuserad på sakliga bedömningspunkter som beteenden och motivatorer. Ola menar att dessa utgångsperspektiv formar hela rekryteringsprocessen och inte lämnar något utrymme för fördomar. Istället öppnas ett fönster för bedömning av attityd och prediktion av potential.

– Att ta dialogen från ruta ett gör att vi lyfter fram kandidater som kanske hade blivit förbisedda, men varit ack så värdefulla i praktiken. Jag och mina kunder brukar konstatera att man kan lära sig det mesta genom att bara vara i verksamheten. Attityd och potential är svårt att förändra och därför viktigare att matcha.

Varje rekrytering är en möjlighet för verksamhetsutveckling och därför fokuserar Adecco i huvudsak på företagets utmaningar, möjligheter och förväntningar. Att utmana våra kunder att lätta på taget om den nedärvda befattningsbeskrivningen är därför viktigt.

– Lyckliga och kreativa själar kommer till långa befattningsbeskrivningar för att dö, poängterar Ola.

Attrahera talanger med ett starkt arbetsgivarvarumärke

Ola anser att vår moderna ekonomi har passerat många trender där framgång mätts bland annat genom ekonomisk vinst, karriärmöjligheter, personliga utvecklingsmöjligheter och samhällsnyttiga initiativ.

– Vårt samhällsklimat förändras, värderingar svänger och nya generationer gör inträde på arbetsmarknaden. Det traditionella åtta-till-fem-arbetet har inte samma dragningskraft som tidigare. Den svenska arbetsmodellen luckras upp och fler giggar på korta uppdrag.

Han menar att allt större vikt istället läggs vid kandidatens värderingar och organisationens långsiktiga samhällsavtryck. Talanger söker personlig närhet till en organisations vision.

– Synliggör och marknadsför er vision så kommer ni attrahera talanger med samma värderingar.

Employer Branding är för Ola en central fråga för talangattraktion. För rekrytering och retention är det viktigt att organisationens varumärke reflekterar och genomsyrar den levda kulturen i organisationen. Påstår man att organisationen är kreativ och fritänkande ska kandidater bedömas i en miljö där dom har möjlighet att vara just kreativa och fritänkande.

– Ett företag som påstår sig vara framåt och roliga bör inte skriva sina platsannonser med Comic Sans som typsnitt. Om det inte är ironiskt såklart, då är det ju genialt. Identifiera målgruppens hemmaplan och kommunicera vad ni lever, säger Ola och avslutar:

– Ge dina medarbetare frihet och möjlighet att göra det dom är bra på. Då stannar dom. Lyckliga medarbetare är dessutom den bästa marknadsföringskanalen du har.

Skribent
Adecco

Relaterade artiklar

Copyright © Adecco Sweden