Varning! Vi har blivit uppmärksammade på meddelanden i sociala medier från personer som utger sig för att vara rekryterare hos Adecco. Dessa personer har inget samröre med Adecco. Blockera eller anmäl gärna dessa konton. Alla lediga tjänster hittar du som vanligt här på vår hemsida.

CONTENT

Reflektion och learnings efter CEO for one month

30 dagar. 720 timmar. Det är hur länge jag var VD för Adecco. Det sägs att man behöver 10 000 timmar av aktiv träning för att någorlunda förstå hur det funkar. Jag har inte ens lagt en tiondel av detta under min tid som CEO for One Month. Vad kan då en 22-åring ha lärt sig under denna tid?

En fin grundvärdering

Den första lärdomen handlar om en av Adeccos absoluta grundvärderingar – nämligen “People First”. Under min månad som VD blev det bara mer och mer uppenbart att Adecco är ett människocentrerat företag. Jag hade förmånen att resa runt i Sverige och besöka olika kontor och kunder – från Göteborg till Skellefteå. Jag hade också privilegiet att få nätverka med en stor mångfald av människor på Adecco - chefer, rekryterare och ekonomer och konsulter. Även fast kulturen och rutinerna skilde sig mellan kontoren var en röd tråd väldigt tydlig – kollegorna värdesatte varandra oerhört mycket. En fråga jag gillade att ställa när jag träffade nya kollegor var: “vad är det bästa med att jobba på Adecco?”. Det svaret jag fick allra mest var: mina kollegor. I bemanningsbranschen är människor A och O, därför var det så kul att se att människan – vare sig det var en kund eller en kollega – alltid sattes först.

Ella Wiss Mencke och Malin Persson

Learnings

Under min månad uppstod också många praktiska lärdomar om VD-rollen. Bland annat insåg jag snabbt att VD-jobbet inte slutade så fort man gick hem för dagen eller rundade av ett möte. Med detta menar jag att insikterna och lärdomarna från tjänsten kunde komma när som helst. Mina reflektioner och insikter kring möten, beslut eller diskussioner kunde uppstå under lunchrasten, vid kaffemaskinen eller på väg hem från jobbet. Ingen dag på jobbet var sig lik den andra och man stötte alltid på nya perspektiv, människor eller förslag. Med alla dessa nya intryck varje dag lärde jag mig snabbt vikten av att prioritera rätt. En vardag som VD kunde snabbt ändras och då är det viktigt att veta precis vad som ligger högst upp på att-göra-listan.

Vikten av närvaro är en annan lärdom som jag tar med mig ifrån min månad som VD. Trots ett fullspäckat schema imponerades jag av Malins tydliga närvaro på alla möten. Att vara med på ett möte behöver inte betyda att man egentligen var närvarande. Att ställa förtydligande frågor, nyfikna frågor och ibland obekväma frågor både visar att man är närvarande men gör också mötet produktivt. Jag och Malin diskuterade en hel del hur man kan använda ChatGPT och annan AI för att effektivisera vardagen.

Dock insåg jag under månaden att det kan vara bra att inse när det är bra att avstå från digitala hjälpmedel. Till exempel, att anteckna för hand i ett kundmöte visar att man är närvarande och inte sitter och gör något annat bakom en datorskärm. Med tanke på den stora pushen från Generation Z att allt ska digitaliseras kan det vara bra att stanna upp och reflektera över hur det kan påverka ens närvaro.

Ella Wiss Mencke fick blommor på kontoret

30 dagar. 720 minuter. Så länge hade jag titeln VD på Adecco Group i Sverige. En månad där jag har fått spendera tid med fantastiska människor som jag hoppas är kvar i mitt nätverk långt efter denna period. En månad med oändligt många lärdomar – alldeles för många för att få plats i denna text. En månad där kanske den viktigaste lärdomen är hur mycket jag har kvar att lära mig – och det känns sjukt spännande!

Tusen tack till Adecco och mina fantastiska kollegor!

Skribent
Adecco

Relaterade artiklar

Copyright © Adecco Sweden