Varning! Vi har blivit uppmärksammade på meddelanden i sociala medier från personer som utger sig för att vara rekryterare hos Adecco. Dessa personer har inget samröre med Adecco. Blockera eller anmäl gärna dessa konton. Alla lediga tjänster hittar du som vanligt här på vår hemsida.

CONTENT

Digitala säljchefens resa: From Zero to Hero

Vendela Leksell började sin resa på Adecco Group hösten 2018. Hon hade stigit in i rollen Head of Digital Sales och fått i uppdrag att bygga en digital försäljningsavdelning från grunden. Hon hade ännu inget team och stod inför den stora frågan:

”Det finns över 7000 olika marknadsteknologier ute på marknaden, hur ska jag veta vilka som är bäst för just oss?”

Adecco Group är ett Fortune 500 företag som finns i över 60 länder och under flera olika varumärken. I Sverige är Vendela ansvarig för de tre varumärkena Adecco, Modis och Badenoch + Clark. I denna intervju får du följa med på hennes resa From Zero to Hero.

Var börjar man när allt hänger ihop?

När Vendela tog sig an uppdraget var det med vetskapen om att behöva bygga upp något från grunden. Efter några veckor insåg hon att det hade varit en alltför positiv syn. Innan hon kunde bygga något var hon nämligen tvungen att städa upp i den befintliga datan.

– Den data som var kopplad till Google Analytics gick inte att lita på. Hemsidorna var inte uppdaterade och innehöll mängder av fel. När jag kom in i CMS:et insåg jag att jag behövde anställa en duktig programmerare. Som att detta inte var nog så köpte våra konkurrenter Adeccos varumärkesnamn på Adwords och vi rankade på Googles sida 30 på våra viktigaste sökord, berättar Vendela.

Vendela förstod snabbt att hon behövde hjälp och redan inom en månad anställde hon sin första medarbetare: Webmastern Mher Avetian. Tillsammans började de åtgärda felen på hemsidorna. Strax därpå hyrde hon in en duktig webbanalys-konsult med uppdrag att rensa och städa upp datan i Google Analytics.

– Parallellt med detta försökte jag även hitta en bra SEM-byrå, sätta upp en SEO-strategi, utvärdera olika Marketing Automation-system och lära mig den nya branschen jag hamnat i. Tyvärr var det inget alternativ att jobba systematiskt och göra en sak i taget.

Allt hör nämligen ihop vilket till en början kändes väldigt paradoxalt: För att veta vilka förändringar som behövs på hemsidan behöver man mäta aktiviteten i Google Analtytics. För att mäta aktiviteten i Google Analytics behöver man sätta upp taggar på hemsidan. Men är det verkligen värt att sätta upp taggar på en hemsida som ändå ska byggas om?

Den största utmaningen var med andra ord att alla delar samverkar på ett eller annat sätt. Så var börjar man?

Lösningen – baka sockrade munkar

För att kunna fokusera på många delar samtidigt delade Vendela upp arbetet i mindre Minimal Viable Products (MVP). För att förklara vad begreppet MVP innebär brukar hon använda sig av Doughnut-modellen.

– Tänk er en stor härlig låda med munkar. De finns i alla möjliga färger och smaker där det finns någon för alla. Detta liknar jag vid produktvisionen. Men först väljer jag att börja med en enkel, sockrad munk.

För att vara en MVP måste munken vara viable, dvs gångbar. Det funkar inte om munken varit för länge i ugnen eller om man bara har ingredienserna. Munken måste vara ätbar. På samma sätt måste produkten vara fullt fungerande och generera värde för kunden.

– Jag började dela upp allt arbete efter denna princip. Jag brukar prata om att äta munk, det vill säga ta marknadsandelar, och att baka munk, det vill säga skapa affärer.

När MVP-munken är testad och klar, är det dags att börja tänka på vilka sorters strössel man vill pynta munken med. Ett exempel är Adecco.se som i etapper utvecklats för att nå nya minimum-nivåer av vad som förväntas av en hemsida 2019. I dagsläget är Digital Sales projekt Strössel i full gång, med syfte att göra hemsidan snyggare och mer användarvänlig än någonsin.

Recoordinate kommer in i bilden

Med hjälp av SEO, SEM och konverteringsoptimering på hemsidorna började Vendela och hennes växande team sakta men säkert äta allt fler munkar. Men för att börja baka behövdes en bakmaskin: Marketing Automation. Det var så Recoodinate kom in i bilden. De hjälpte till att sätta upp ett fungerande system med fokus på att dra in trafik och konvertera den.

– Reccoordinate hjälpte till med en koppling som gjorde att inkommande leads gick direkt till vårt CRM system, så att rätt kontor ute i landet kunde agera. Vi behövde försäkra oss om att det växande antalet förfrågningar togs omhand och blev hanterade av rätt kontor. Vi stötte dock på problem, mest för att vi är ett enormt företag och allt som påverkar våra IT-system kräver inblandning från många intressenter, berättar Vendela.

Adecco Group är ett traditionellt styrt företag som behövde en hel del övertalning för att börja jobba efter en Doughnut-modell istället för den traditionella vattenfallsmodellen. Men efter otaliga Skypemöten och med stöd av Reccoordinate och medarbetarna i Sverige gick de långsamt framåt.

– Det var en enorm lättnad när vi började se resultat. Vi har en stadig ström med nya kunder som kommer in genom våra processer. Vi är en fungerande avdelning och ser konkreta resultat. Vi både äter och bakar fler munkar för varje månad som går.

Inbjuden att prata på Createch Morning Sessions

Createch Morning Sessions är ett frukostseminarium med fokus på kreativitet och teknologi. Konceptet är framtaget av Recoordinate i samarbete med Resumé. I början av hösten 2019 fick Vendela frågan om hon ville hålla i en presentation om den resa hon gjort det senaste året. Svaret blev ja och presentationen From Zero to Hero var född. Fredagen den 29:e november var det dags för Vendela att inta scenen.

– Inför presentationen var det lite nervöst, men mest av allt kändes det roligt! Jag gillar att stå på scen och vet vilken härlig kick man får efter, säger Vendela.

Presentationen innehöll, förutom massa munkar, även bilder på Vendela krypandes i lera. Det fick symbolisera känslan av att inte bara ligga på noll utan snarare minus 30, en personlig touch publiken verkade uppskatta.

– Jag fick så fin feedback! Många frågor om system och hur vi konverterar trafiken, men främst att det var intressant, inspirerande och kul att det var så personligt.

Hon fick även positiv feedback på upplägget, strukturen och retoriken, vilket kändes roligt då dessa delar gör så mycket för en presentation. Vendela tycker som sagt om att stå på scen och talar gärna på fler liknande events.

– Jag ska faktiskt hålla samma presentation på IHM Business School i Malmö redan på fredag, vilket ska bli riktigt kul, avslutar Vendela.

Vendelas tre tips för att lyckas digitalt

  1. "Hire for Attitude, Train for Skill"
    I en organisation i ständig förändring är det viktigt att omge sig med drivna och flexibla medarbetare som inte räds att ta i där det behövs, oavsett om det sträcker sig över eller under deras kompetens.
  2. Förstå hur alla delar samverkar
    I ett digitalt arbete hänger allt ihop, därför går det inte att göra en sak i taget. Lösningen är att skapa MVP-projekt som involverar många olika delar.
  3. Tänk stort men börja litet
    Ha en tydlig målbild om vart ni är på väg och vad ni vill leverera. Nästa steg är att bygga litet, testa, visa resultat och sedan bygga vidare. När du har en fullt fungerande sockrad munk kan du börja testa med olika strössel.

Skribent
Adecco

Relaterade artiklar

Copyright © Adecco Sweden