Varning! Vi har blivit uppmärksammade på meddelanden i sociala medier från personer som utger sig för att vara rekryterare hos Adecco. Dessa personer har inget samröre med Adecco. Blockera eller anmäl gärna dessa konton. Alla lediga tjänster hittar du som vanligt här på vår hemsida.

CONTENT

HR-tipsen som hjälper dig navigera i det nya normala

Det är många som påverkats på något sätt det senaste året. Men kanske är det inom HR som förändringen varit mest drastisk. I det nya normala har HR-funktionen blivit viktigare än någonsin. Här får du några tips som hjälper dig som HR-chef att effektivisera ditt arbete i en tid där hybridarbete blivit norm för många.

Kommunicera och engagera!

Att engagera och kommunicera med dina anställda är viktigare än någonsin, eftersom fler och fler företag väntas erbjuda sina anställda, även fortsättningsvis, att jobba remote. Att införa regelbundna uppdateringar av företagets åtgärder och policyer relaterade till krisen är oerhört viktigt. Det visar på stabilitet och en förmåga att svara och anpassa sig till ett oförutsägbart landskap.

Att veckovis sammanfatta företagsnyheter, intressanta läsningar och roliga tips och idéer kan hjälpa till att bibehålla en god relation med dina anställda. Länkar till externa resurser och utbildningar kan också hjälpa till att hålla arbetsmoralen hög. Lyssna på dina anställda och ta reda på vad de tycker om sin arbetssituation. Som ett resultat av deras feedback kan du utveckla och effektivisera din kommunikationsstrategi.

Prioritera hälsa och välmående

Det är viktigt att visa för dina anställda att deras hälsa är en prioritet. Se till att kontoret är ett tryggt och behagligt ställe att återvända till. Var noga med att kommunicera de åtgärder ni vidtagit för att säkerställa att det är just det.

De anställdas psykiska hälsa är en annan viktig aspekt att ta hänsyn till. Vissa människor trivs i en livlig kontorsmiljö med mycket människor omkring sig. När den miljön byts ut till arbete på distans kan det påverka den psykiska hälsan negativt. Eftersom allt fler nu jobbar på distans behöver du bli medveten om välmåendet hos dina anställda.

Skapa en sömlös personaluppsättning

Bemanning och rekrytering måste ses i ett nytt ljus. För vissa organisationer kommer oundvikliga uppsägningar att äga rum. För andra måste både fasta och tillfälliga bemanningsbehov tillgodoses.

För nyanställda kommer ansökan, intervju och onboarding att se annorlunda ut. Här har HR-avdelningen en otroligt viktig roll i att använda tekniken på rätt sätt. Genom att göra detta kan processen göras så smidig som möjligt och nya medarbetare känner sig välkomna och som en del av företaget.

En dynamisk och snabbrörlig HR-avdelning

De punkter vi skrivit om ovan kan du använda för att anpassa din HR-avdelning till det nya normala. Att skapa en struktur och se till att tekniken möjliggör för alla medarbetare att kommunicera med lätthet och utföra sitt arbete utan avbrott är en av grundstenarna för att lyckas. Förbered dig på att nya förhållningsregler kommer krävas för att effektivt kunna motivera och bibehålla en god dialog med dina anställda, både på kontoret men också på distans.

En dynamisk HR-avdelning gör det lättare för dig att svara upp på om strängare åtgärder genomförs igen. I det nya normala behöver du en anpassningsbar och dynamisk HR-avdelning som är redo för nuvarande och framtida utmaningar.

Skribent
Adecco

Relaterade artiklar

Copyright © Adecco Sweden