Varning! Vi har blivit uppmärksammade på meddelanden i sociala medier från personer som utger sig för att vara rekryterare hos Adecco. Dessa personer har inget samröre med Adecco. Blockera eller anmäl gärna dessa konton. Alla lediga tjänster hittar du som vanligt här på vår hemsida.

2021-07-09

Rekrytering med passion för kandidatupplevelsen

Ida-Maria Karlsson

Ida-Maria Karlsson är rekryteraren som brinner för kandidatupplevelsen och att skapa långvariga relationer. Nyligen firade hon fem år som rekryterare, ett yrke som tagit henne med storm och som fortsätter att utmana och inspirera. Med hjälp av sin nyfikenhet och vilja att utvecklas och utmana har hon framgångsrikt matchat ihop en mängd kunder och kandidater.

Tidigt insåg Ida-Maria att rekrytering är ett hantverk som innebär så mycket mer än att bara fylla en tom stol. Redan under utbildningen till personalvetare jobbade Ida-Maria extra på ett mindre bemannings- och rekryteringsföretag, ett extrajobb som sedan övergick till fast anställning.

Efter en tid sökte hon sig till Adecco där hon fick möjlighet att specialisera sig än mer på rekrytering i ett lite större sammanhang tillsammans med härliga kollegor och kunder.

Passion och respekt för kandidatupplevelsen

Förutom att skapa nära och transparanta relationer med kunderna så brinner Ida-Maria för kandidatupplevelsen. Det är tidskrävande att hålla igång en rekryteringsprocess men att som kandidat vara med i en process är också krävande, menar hon.

– Oavsett hur långt man kommer i en rekryteringsprocess så är mitt mål att kandidaten alltid ska lämna med en positiv känsla av att det varit en givande upplevelse. Även om det såklart tar på självkänslan att snubbla på mållinjen är det viktigt för mig att coacha och peppa kandidaten inför andra kommande processer.

Ida-Maria är övertygad om att det finns en plats för alla men att det ibland kan ta tid att hitta rätt.

– Höjdpunkten är såklart när det blir en match mellan kandidat och kund och när det resulterar i en anställning. Att få erbjuda någon ett jobb, där både kund och kandidat är nöjda, det är en häftig känsla.

Är nyfiken och utmanar vilket ofta leder till en träffsäker kravprofil

Att göra en grundlig kravprofilstagning är viktigt för att skapa de bästa förutsättningarna för en lyckad rekrytering, i detta moment arbetar Ida-Maria i nära samarbete med kund. Hon drivs av att tillsammans med kund bena ut vilka kompetenser och egenskaper som krävs för att lyckas i rollen.

– Jag kommer ju in som extern part vilket är en av de positiva sakerna med att ta hjälp vid rekrytering. Jag är nyfiken, vågar fråga och utmana vilket ofta leder till träffsäkra kravprofiler.

Kravprofilen är grunden i en rekryteringsprocess och det är därför viktig att lägga ordentligt med tid och energi på denna, så att kandidaterna sedan verkligen motsvarar kundens förväntningar och behov.

– Att få en bra insyn i företaget, deras värderingar och information om vad de behöver för att kunna ta nästa steg, hjälper mig i arbetet att hitta den där perfekta matchen.

Ida-Maria är lyhörd med vad kund säger och vad de behöver, men lyfter att det är viktigt att våga utmana och ifrågasätta vissa saker.

Specialist på att rekrytera spetskompetens

Ida-Maria sitter ofta med nischade profiler som inkluderar allt från ingenjörer till tekniska säljare. Det är roller som kräver spetskompetenser och ofta har kunden sökt själv utan framgång. Här gäller det att vara kreativ, menar Ida-Maria.

– Idag räcker det inte att lägga ut en annons, vi behöver dra i olika trådar, engagera oss i olika forum. Att ta vara på kandidaternas egna nätverk är också ett tacksamt sätt att komma i kontakt med spännande profiler.

Även om det finns många kandidater på marknaden idag så finns det stora svårigheter med att hitta just rätt kompetens. Då blir det viktigt att tänka i nya banor.

Ida-Maria Karlsson

Höjdpunkten är när det blir en match mellan kandidat och kund och det resulterar i en anställning. Att få erbjuda någon ett jobb, där både kund och kandidat är nöjda, det är en häftig känsla.

Ida-Maria Karlsson, Rekryterare på Adecco

Vad krävs för en lyckad rekryteringsprocess?

En lyckad rekryteringsprocess kräver både kompetens och tid. Du behöver säkerställa att du under intervjun samlat in relevant information om kandidatens kompetenser och egenskaper. Detta är lättare sagt än gjort och kräver erfarenhet och kunskap, menar Ida-Maria.

– Det finns studier som visar att man vid ostrukturerade och icke kompetensbaserade intervjuer inte lyckas samla in tillräckligt med information för att göra en fullgod bedömning kring en kandidats förmåga att prestera i en viss tjänst. Det är både intressant och skrämmande då det är den typ av metod företag ofta använder sig av när de själva rekryterar till sina verksamheter.

En normal arbetsintervju, alltså en ostrukturerad och icke kompetensbaserad intervju, ger alltså inte ett pålitligt och träffsäkert mått på kandidatens förmåga att faktiskt klara av ett specifikt arbete.

– På Adecco använder vi oss av en strukturerad och kompetensbaserad rekryteringsprocess med ett standardiserat arbetssätt i kombination med arbetspsykologiska tester. Det innebär att vi på ett professionellt och icke diskriminerande sätt genomför den kvalitetssäkring som krävs för att matcha rätt kompetens till rätt företag och tjänst.

Innan intervjuerna hålls behöver vi hitta kandidater som matchar de skallkrav som efterfrågas, och där krävs det många gånger mer än en sedvanlig annonsering, berättar Ida-Maria.

En kreativ rekryteringsprocess

Något som visat sig effektivt är riktade annonser i sociala medier. Genom att skapa riktade annonser och kampanjer nås rätt kandidater samtidigt som kundens employer brand stärks.

– Vi hjälper företag att synas i rätt kanaler genom att erbjuda kampanjer i sociala medier där vi genom riktad annonsering mot utvald målgrupp når ut till rätt profiler. Med annonsering på Facebook och Instagram når vi ut till tiotusentals kandidater på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.

Vid dessa kampanjer tar kandidater del av annonseringen direkt i sina nyhetsflöden på Facebook och Instagram men även via stories och messenger. Ett modernt sätt att annonsera helt enkelt.

– Utöver riktade sociala medieannonser arbetar vi mycket med search där vi aktivt tar kontakt med intressanta kandidater. Här behöver vi vara duktiga på att sälja in tjänsten och företaget till kandidaten.

Ida-Maria har också mycket kontakt med universitet och högskolor då det är ett bra sätt att komma i kontakt med unga talanger.

– I somliga processer är min kontakt med universitet, högskolor och yrkeshögskolor också avgörande, via skolorna får jag kontakt med unga talanger som ska påbörja sin karriär och söker sitt första arbete inom sitt specifika kompetensområde.

Smultronställe på Österlen

På frågan vart Ida-Maria hämtar energi tvekar hon inte många sekunder.

– Jag är alltid på Österlen på sommaren. Simrishamn är ett smultronställe för mig och där var jag som barn mycket på sommaren. Min mamma är uppvuxen på Österlen och flera släktningar bor fortfarande kvar.

I Malmö står Ida-Maria och hennes kollegor redo att hjälpa dig med ditt personalbehov. För att komma i kontakt med henne eller någon annan av hennes kollegor på Adecco klickar du här.

Copyright © Adecco Sweden