Varning! Vi har blivit uppmärksammade på meddelanden i sociala medier från personer som utger sig för att vara rekryterare hos Adecco. Dessa personer har inget samröre med Adecco. Blockera eller anmäl gärna dessa konton. Alla lediga tjänster hittar du som vanligt här på vår hemsida.

2021-12-27

Framgångssagan Adecco Helsingborg
– vad hände sen?

Adecco Helsingborg

För lite mindre än ett år sedan berättade vi framgångssagan om Adecco i Helsingborg. David Berg, som tillträdde rollen som kontorschef 2021, presenterade sitt nya team och det fantastiskt fina resultat som den lilla gruppen på kort tid åstadkommit. Då hade resan bara börjat, så vad har hänt sen dess?

Den största förändringen är onekligen teamets storlek. Idag består Helsingborgkontoret av sex medarbetare. Ronja Andersson är Business Manager och en av de två första personerna som David anställde. Hon berättar att kontoret under förra hösten upplevde en ökad efterfrågan på rekrytering från nya kunder. Vid samma tidpunkt var det många befintliga kunder som återkom med nya behov.

– Jag och min kollega Christoffer jobbade stenhårt för att sätta dessa. Samtidigt började vi tillsammans med David se över möjligheten att utöka teamet.

Teamet växer

Christoffer var den andra personen som David anställde. Vid årsskiftet gick han på föräldraledighet och Victoria kom in som vikarie. Christoffer, som är pilot i grunden, valde att börja flyga igen efter föräldraledigheten vilket gjorde det möjligt för Victoria att stanna kvar på heltid.

– Jag började på Adecco i januari i år. Det var ett vikariat som sedan blev en fast anställning vilket var toppen, jag ville inget hellre än att stanna här, berättar Victoria.

Victoria har en bakgrund inom resebranschen. Under fyra år jobbade hon som reseledare för TUI på olika destinationer runt om i världen. Väl hemma igen valde Victoria att studera Service Management på Lunds universitet. Utbildningen fokuserade på organisation och ledarskap och innehöll också en del ekonomi och HR. Under en semester på Teneriffa såg Victoria annonsen för vikariatet som Business Manager.

– Jag skickade in min ansökan direkt när jag kom hem och dagen efter blev jag kallad till intervju. De var då i slutet av processen och jag fick erbjudande om tjänsten samma dag. Nu har jag varit här sedan i januari och det känns som jag hamnat helt rätt.

I vårt jobb möter vi olika typer av människor med olika erfarenheter och synsätt från alla branscher. Det är otroligt givande och varje dag lär man sig något nytt.

Rahma Mallek, Talent Agent Adecco Helsingborg

Nya roller tillkommer

Med två Business Managers på plats var det nu en Talent Agent som behövdes och i mars anslöt Rahma Mallek till teamet. Rahma kommer senast från en underleverantör till Arbetsförmedlingen och rollen som rekryteringskonsult. Där arbetade hon i sju år med att hjälpa kandidater in på den svenska arbetsmarknaden. Idag arbetar hon med direktrekrytering till Adeccos kunder.

– Jag coachade både svensktalande och personer som inte kunde språket alls. Jag hjälpte dem att få en förståelse för hur man går till väga för att få ett arbete i Sverige och på så sätt integreras i samhället.

Utöver coachning och rekrytering arbetade Rahma även med att föreläsa om den svenska arbetsmarknaden på arabiska och engelska. Hon letade också efter företag som kunde ta emot praktikanter och anställda. I sin nya roll fortsätter Rahma att arbeta med rekrytering men med kunden i fokus. Det bästa med jobbet är att hon lär sig mycket, menar Rahma.

– I vårt jobb möter vi olika typer av människor med olika erfarenheter och synsätt från alla branscher. Det är otroligt givande, varje dag lär man sig något nytt.

Ökat tryck

Det var inte bara efterfrågan på rekrytering som ökade förra hösten. I samma veva började även många förfrågningar om bemanning att trilla in. Helsingborg är en typisk säsongstad och kontoret har flera kunder som bemannar upp med medarbetare inför högsäsongerna.

– Vi fick in många förfrågningar på kundservicepersonal men också många förfrågningar på arbetarsidan. Då började vi kika efter en Business Manager som satt på den kunskapen, berättar Ronja.

Personen som matchade profilen var Anna Bengtsson. Anna har studerat Personal och arbetslivsfrågor på Lunds Universitetet och tog examen 2020. Under studietiden jobbade Anna extra hos en branschkollega och efter examen fick hon fast anställning på samma bolag.

– I min tidigare roll som konsultchef arbetade jag främst med att förvalta befintliga storkunder på arbetarsidan. Jag kände att jag sakande den säljande biten och att vara närmre marknaden och därför sökte jag mig till Adecco.

Anna berättar att hon var nyfiken på att se bredden som marknaden har att erbjuda och att det är precis det hon får göra i rollen som Business Manager på Adecco i Helsingborg. Utöver att rollen passar henne som handen i handsken är kollegorna det som är bäst med jobbet, menar Anna:

– Jag har jobbat här sen i april men det känns som vi har jobbat tillsammans väldigt mycket längre. Det är helt galet hur fort vi hittat våra roller i teamet och hur vi stöttar varandra både när det är tufft och när det går bra.

Extra förstärkning

Under sommaren har teamet haft extra förstärkning av stjärnan Izabell. Hon började som praktikant i slutet på mars 2022 och fick därefter ett sommarjobb på Adecco Helsingborg, för att säkerställa att kontoret hade rätt resurser internt under sommarsemestrarna. Hon har främst arbetat med uppgifter relaterat till Business Manager-rollen men har också drivit ett projekt som fokuserat på att effektivisera kontorets processer av kandidathantering, kopplat till hennes utbildning.

Izabell bidrog även till den goda stämningen på kontoret och hittade snabbt sin plats i teamet. Att Izabell har trivts väldigt bra råder det ingen tvekan om.

– Det har varit helt fanatiskt att vara här, jag har aldrig varit med om ett så sammansvetsat team. Det är verkligen roligt att gå till kontoret och jag har fått så bra stöttning. Jag kunde inte haft en bättre praktikplats.

Jag har jobbat här sen i april men det känns som vi har jobbat tillsammans väldigt mycket längre. Det är helt galet hur fort vi hittat våra roller i teamet och hur vi stöttar varandra både när det är tufft och när det går bra.

Anna Bengtsson, Business Manager Adecco Helsingborg

Framgångsreceptet

Att de nya medarbetarna är nöjda med sin arbetsplats råder det ingen tvekan om. Detsamma verkar gälla för kunderna som kommer tillbaka till kontoret med nya förfrågningar gång på gång. Fler kunder har tillkommit och många har valt att ta över inhyrd personal till sina verksamheter.

Varför har Adecco Helsingborg lyckats? Kontorschef David Berg ger sin syn på framgången:

– Allt handlar om teamet. Vi har tillsammans lagt en strategi för hur vi ska arbeta mot kunder, våra uthyrda medarbetare och kandidater. Vi har gjort ett aktivt val att försöka synas mycket på marknaden genom nätverksträffar, proaktiva möten och aktivitet på LinkedIn.

Kontoret vill lära känna människorna i Helsingborg och att de ska komma till Adecco när de har ett behov, oavsett om de söker personal eller söker jobb. För att det ska ske måste teamet jobba aktivt med att synas. Ett sätt att lära känna stadens invånare är vara partner till idrottsklubbar så som FC Helsingborg, Hittarps IK, Allerums GK och Landskrona Bois. Förutom att kontoret knyter kontakter med andra partners på nätverksträffar så sponsrar Adecco föreningarna så de kan ge en god utbildning till medlemmarnas barn och ungdomar.

– Det är ju trots allt de som är framtidens arbetstagare, säger David.

David avslutar med att sammanfatta kontorets framgång med att alla beslut tas tillsammans och att de har förbaskat roligt ihop.

Copyright © Adecco Sweden