Ekonomiassistent hos Svenska Kyrkan

  • Kategori
    Ekonomi / Finans / Juridik
  • Typ av anställning
    Rekrytering
  • Stad
    Kungälv, Västra Götalands Län
  • Antal lediga tjänster
    1


Är du en erfaren Ekonomiassistent som trivs med att ha en bredd av arbetsuppgifter och eget ansvar? Vill du arbeta nära kärnverksamheten och vara del av en viktig samhällsaktör? Läs mer om tjänsten som Ekonomiassistent hos Svenska Kyrkan i Kungälv-Ytterby!

Om tjänsten
Svenska Kyrkan har ca 45 anställda som arbetar inom de fyra kyrkorna i Kungälv-Ytterby. Du kommer att arbeta i ett sammansvetsat team som har nära till skratt. Arbetslaget består av åtta personer, varav fyra personer inom expeditionen, som verkar i navet för att stödja personalen inom verksamheten.

Som Ekonomiassistent kommer du att arbeta med löpande ekonomiarbete likväl som att ta ansvar för expeditionen till 20% av din tjänst.

Expeditionsarbetet innefattar framförallt att ha hand om bokningar av förrättningar samt att ge service och information till församlingsbor. Utöver detta kommer du i rollen som Ekonomiassistent huvudsakligen ansvara för:
- Huvudbokföring
- Leverantörsreskontra
- Kundreskontra
- Hantering av anläggning
- Hantering och bokföring av kollekt

Du kommer även att ansvara för övriga uppgifter så som kassa, rapporter och hjälpa till vid avstämningar, upprätta kontoplan och vara behjälplig vid budgetarbete. Vidare innefattar också tjänsten förbättrings- och utvecklingsarbete kopplat till kontering och fakturering.

Om dig
Vi söker dig som är gymnasieekonom eller har studerat en eftergymnasial utbildning inom ekonomi. Du har också god erfarenhet av rollen som Ekonomiassistent och har självständigt ansvarat för liknande uppgifter. Det är viktigt att du delar Svenska Kyrkans värderingar och har du även tidigare erfarenhet av arbete i Svenska Kyrkan så är detta högt meriterande. Du är tydlig i din kommunikation och hanterar svenska språket obehindrat i tal såväl som skrift. Vidare ser vi att du har goda datorkunskaper, är van vid att arbeta med affärssystem som verktyg och det är fördelaktigt om du har kunskaper i Aveny.

Som person har du en god förmåga att ta ansvar för dina uppgifter och kan självständigt driva arbetet framåt. Du har ett lösningsorienterat arbetssätt och tar ansvar för att sätta rutiner samt hålla dig uppdaterad inom området. Vidare ser vi att du är en social person, som har ett flexibelt och prestigelöst arbetssätt samtidigt som du är effektiv med en god förmåga att prioritera bland uppgifter. Du som vill arbeta nära kärnverksamheten och vara del av navet för att stödja personalen kommer att trivas i tjänsten som Ekonomiassistent!

Viktigt för tjänsten är:
- Utbildning inom ekonomi, på gymnasienivå eller eftergymnasial examen
- Erfarenhet av att självständigt arbeta med sedvanliga arbetsuppgifter som ekonomiassistent
- Meriterande med erfarenhet av att arbeta i Svenska Kyrkan
- Att du delar Svenska Kyrkans värderingar

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet

Om Svenska Kyrkan, Kungälv-Ytterby
Kungälv-Ytterby församling utgörs av de centrala delarna av Kungälvs kommun strax norr om Göteborg. Inom församlingen bor ca 22 000 invånare och drygt 15 000 är kyrkotillhöriga. Församlingen har ca 45 anställda där arbetet bedrivs runt fyra distriktskyrkor med olika uttryck, Sjukhuskyrkan och begravningsverksamheten.

Om anställningen
Kungälv-Ytterby församling har i denna rekrytering valt att samarbeta med Adecco.
Frågor och ansökningar besvaras och behandlas av Adecco.

Svenska Kyrkan, Kungälv-Ytterby församling erbjuder dig:
• Arbete i viktig samhällsaktör
• Bredd i arbetsuppgifter och eget ansvar
• Arbete nära kärnverksamheten
• God sammanhållning

Om ansökan
Tjänsten startar 1a januari 2019. Rekryteringsarbetet sker löpande. Vänligen bifoga CV och personligt brev och sök tjänsten genom att klicka på knappen "Ansök".

1. Första steget i våra rekryteringsprocesser är ett personlighetstest (MAP) som skickas till din mail efter att rekryteraren har granskat din ansökan.
Adecco använder tester som en del i processen i syfte att göra en så kvalitetssäkrad och rättvis bedömning som möjligt.
2. Ansvarig rekryterare går sedan igenom inkomna ansökningar kontinuerligt och gör ett första urval.
3. Om du är en av dem som går vidare kommer du att bli kontaktad för en telefonintervju. De som går vidare efter telefonintervju får möjlighet att komma till Adecco och träffa ansvarig rekryterare för en personlig intervju.
4. Ifall du är aktuell för tjänsten efter intervju med oss på Adecco kommer du att få träffa vår kund för en slutgiltig intervju.

Vänligen notera att vi i vissa av våra processer även använder videointervjuer, fler tester och andra bedömningstekniker. Om det är aktuellt i just denna process kommer du att informeras om detta.

Kontaktuppgifter
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare:
Caroline Carlsson på 031-725 45 39

Har du frågor angående registrering, var god kontakta Adeccos Kandidatsupport:
kandidatsupport@adecco.se alt. via tel: 08 - 598 980 10.

Välkommen med din ansökan!

Sökord
Ekonomiassistent, Ekonom, Kungälv, Aveny, Svenska Kyrkan, Adecco