Varning! Vi har blivit uppmärksammade på meddelanden i sociala medier från personer som utger sig för att vara rekryterare hos Adecco. Dessa personer har inget samröre med Adecco. Blockera eller anmäl gärna dessa konton. Alla lediga tjänster hittar du som vanligt här på vår hemsida.

CONTENT

Så minskar du personalomsättningens
osynliga kostnader

Osynliga kostnader finns i alla organisationer. De är som bekant lite svårare att redovisa då de inte finns på en faktura eller ett kvitto. Kopplat till en hög personalomsättning kan dessa kostnader skena iväg utan att du har kontroll över de negativa konsekvenserna det kan leda till för organisationen i helhet.

Det är otroligt viktigt att uppmärksamma dessa för att synliggöra och minska kostnaderna. Här är fem tips för dig som behöver få koll på och minska dina osynliga kostnader.

1. Analysera befintliga processer

Att se över dina befintliga processer är vitalt för att på sikt säkerställa att dina osynliga kostnader hålls nere. Börja med att se över vilka aktiviteter eller processer som du vill effektivisera. Du kommer med största sannolikhet bli förvånad över vad du kan spara i både tid och pengar.

2. Se över onboardingprocessen

Denna process är ofta gravt underskattad och kan variera stort beroende på person och roll. Att effektivisera denna process är väldigt givande för att driva ner de osynliga kostnaderna kopplade till personalomsättningen.

Har du en tydlig rutin och plan för nyanställda medarbetare? Planen kan förstås variera beroende på roll men det är definitivt värt att skapa en grund som du utgår från för att på detta sätt effektivisera arbetet.

3. Se till att ha tydliga mål

När det kommer till tydliga mål är det viktigt att få med sig berörda medarbetare. Har dina medarbetare koll på vilka ekonomiska resultat du siktar mot? Om du är osäker så är det definitivt dags att ändra på detta.

Studier visar att mål som är tydliga och accepterade av medarbetarna har större chans att uppnås. Det bidrar även till att osynliga kostnader kan komma att minska då du fokuserar och effektiviserar dina medarbetares tid.

4. Anställ rätt från början.

Det är ingen nyhet att en rekryteringsprocess kan kosta både tid och pengar. Här är det viktigt att du anställer rätt person från början. Behöver du hjälp att se över arbetsbeskrivningen?

Många företag står inför stora utmaningar när det kommer till att hitta personer som kan fånga de tekniska möjligheterna framöver. Kan du utmana dig själv och företagets syn på vilken typ av kandidat eller kompetens som kommer att behövas i framtiden?

5. Se över arbetsbeskrivningarna – behöver de uppdateras?

Studier visar att det idag blir allt viktigare att anställa personer som har en vilja och förmåga att utvecklas och vilja ta sig an nya uppgifter. Detta då digitaliseringen bidrar till att arbetsbeskrivningar skiftar snabbare än någonsin.

Många administrativa uppgifter kan idag automatiseras. Den digitala revolutionen frigör mycket tid och pengar och det är viktigt att se över vilka uppgifter och aktiviteter du kan effektivisera för att minska de osynliga kostnaderna.

För att undvika höga osynliga kostnader och säkerställa att det ekonomiska resultatet pekar uppåt är det viktigt att tänka på ovan saker. Har du koll på vilka kompetenser eller karaktärsdrag som är nödvändiga på lång sikt? Finns det något du kan börja titta på redan idag?

Skribent
Adecco

Relaterade artiklar

Copyright © Adecco Sweden