2020-10-01REKRYTERINGSTIPS

HR-tipsen som hjälper dig navigera i det nya normala

Tre medarbetare sitter vid sina datorer och arbetar

Uttrycket ”det nya normala” har kommit att användas allt mer frekvent. Det är ett uttryck som återspeglar en förändring i vårt sätt att agera och tänka, inte bara inom organisationer, men också för människor i allmänhet. Längden och oförutsägbarheten hos coronaviruspandemin har tvingat oss att acceptera att världen inte kommer att gå tillbaka till vad den en gång var.

Som ett resultat av detta tvingas företag att agera. Sedan en tid tillbaka har vi varit på stadig väg mot en mer teknisk och digital arbetsmiljö. Det är en process som nu snabbats på av pandemin. Organisationer måste möta de utmaningar som är förknippade med dessa förändringar mycket snabbare än de hade förväntat sig.

Det är många som påverkats på något sätt det senaste året. Men kanske är det inom HR som förändringen varit mest drastisk. Att ansvara över anställda på ett företag är utmanande även i stabila tider. Men med en växande osäkerhet inför framtiden har HR-avdelningarnas anpassningsförmåga testats rejält.

Hur kan du säkerställa dina anställdas hälsa och säkerhet under dessa tider? Hur hanterar du plötsliga bemanningsbehov på en osäker marknad? Och hur hanterar du det ökade antalet uppsägningar som kan komma till följd av en sämre ekonomi?

I det nya normala har HR-funktionen blivit viktigare än någonsin. Här får du några tips som hjälper dig som HR-chef att effektivisera ditt arbete i en tid som präglas av osäkerhet.

Kommunicera och engagera!

Att engagera och kommunicera med dina anställda är viktigare än någonsin, eftersom fler och fler företag väntas erbjuda sina anställda, även fortsättningsvis, att jobba remote. Att införa regelbundna uppdateringar av företagets åtgärder och policyer relaterade till krisen är oerhört viktigt. Det visar på stabilitet och en förmåga att svara och anpassa sig till ett oförutsägbart landskap.

Att veckovis sammanfatta företagsnyheter, intressanta läsningar och roliga tips och idéer kan hjälpa till att bibehålla en god relation med dina anställda. Länkar till externa resurser och utbildningar kan också hjälpa till att hålla arbetsmoralen hög. Lyssna på dina anställda och ta reda på vad de tycker om sin arbetssituation. Som ett resultat av deras feedback kan du utveckla och effektivisera din kommunikationsstrategi.

Prioritera hälsa och välmående

Det är viktigt att visa för dina anställda att deras hälsa är en prioritet. Se till att kontoret är ett tryggt och behagligt ställe att återvända till. Var noga med att kommunicera de åtgärder ni vidtagit för att säkerställa att det är just det.

De anställdas psykiska hälsa är en annan viktig aspekt att ta hänsyn till. Vissa människor trivs i en livlig kontorsmiljö med mycket människor omkring sig. När den miljön byts ut till arbete på distans kan det påverka den psykiska hälsan negativt. Eftersom allt fler nu jobbar på distans behöver du bli medveten om välmåendet hos dina anställda.

Skapa en sömlös personaluppsättning

Bemanning och rekrytering måste ses i ett nytt ljus. För vissa organisationer kommer oundvikliga uppsägningar att äga rum. För andra måste både fasta och tillfälliga bemanningsbehov tillgodoses.

För nyanställda kommer ansökan, intervju och onboarding att se annorlunda ut. Här har HR-avdelningen en otroligt viktig roll i att använda tekniken på rätt sätt. Genom att göra detta kan processen göras så smidig som möjligt och nya medarbetare känner sig välkomna och som en del av företaget.

En dynamisk och snabbrörlig HR-avdelning

De punkter vi skrivit om ovan kan du använda för att anpassa din HR-avdelning till det nya normala. Att skapa en struktur och se till att tekniken möjliggör för alla medarbetare att kommunicera med lätthet och utföra sitt arbete utan avbrott är en av grundstenarna för att lyckas. Förbered dig på att nya förhållningsregler kommer krävas för att effektivt kunna motivera och bibehålla en god dialog med dina anställda, både på kontoret men också på distans.

En dynamisk HR-avdelning gör det lättare för dig att svara upp på om strängare åtgärder genomförs igen. I det nya normala behöver du en anpassningsbar och dynamisk HR-avdelning som är redo för nuvarande och framtida utmaningar.

Nyfiken på det senaste?


Vi skriver om allt från personalfrågor och kompetensbrist till hur du bör anpassa ditt företag till en föränderlig arbetsmarknad.

Genom att registrera så accepterar du våra villkor kring GDPR.

Vi svarar inom 2 timmar*

Gäller endast företag


Genom att skicka in formuläret så accepterar du våra villkor kring GDPR.


*Gäller på vardagar 8.00-17.00, därefter senast klockan 10.00 nästkommande arbetsdag. Detta formulär riktar sig endast mot företag.

Behöver ditt företag nya medarbetare?

Oavsett om du behöver hyra in eller anställa hittar vi rätt person för jobbet. Kontakta oss så berättar vi mer.


Om du söker jobb så hänvisar vi dig till våra lediga jobb eftersom vi inte har möjlighet att svara på jobbansökningar via detta formulär. Om du har andra frågor som jobbsökande, kontakta oss på info@adecco.se.

Adecco
Adecco Group