Varning! Vi har blivit uppmärksammade på meddelanden i sociala medier från personer som utger sig för att vara rekryterare hos Adecco. Dessa personer har inget samröre med Adecco. Blockera eller anmäl gärna dessa konton. Alla lediga tjänster hittar du som vanligt här på vår hemsida.

CONTENT

Upptäck dina styrkor och kompetenser

Om du någon gång varit på en arbetsintervju har du med största sannolikhet blivit ombedd att berätta om dina styrkor och kompetenser. En del personer tycker att det är ett enkelt ämne att prata om medan andra kan ha svårt att identifiera sina styrkor och lyfta fram dem.

När du söker jobb är det viktigt att du kan presentera dessa på ett fördelaktigt sätt. Nedan följer några tips på hur du tar reda på, lyfter fram och pratar om dina styrkor och kompetenser med självförtroende för att förbättra dina chanser till ett nytt jobb.

Vilka är dina styrkor?

Börja med det grundläggande. Sätt dig ned med penna och papper och skriv en lista på saker som du tycker att du är bra på. Tänk igenom alla jobb du har haft och vilka yrkesfärdigheter du förvärvat under resans gång. Fundera på vad du uppnådde på olika befattningar och vilka styrkor som hjälpte dig att nå dit. Vilka arbetsuppgifter hade du och vilka kompetenser krävdes för att utföra de på ett bra sätt?

Ta hjälp

Om du tycker att det är svårt att göra analysen själv så finns det en rad användbara verktyg och tester på nätet som du kan använda för att ta reda på vilka färdigheter och styrkor du besitter.

När du är klar med analysen är det bra att be någon annan om hjälp för att få ett helhetsperspektiv. Det krävs lite mod för att fråga nuvarande eller tidigare kollegor vad de tycker att dina styrkor och kompetenser är. Men det är värt mödan att kliva ur sin bekvämlighetszon för att ta reda på de. Det hjälper dig att finslipa listan och kanske hitta områden som du själv inte har tänkt på.

Ge exempel på styrkor

När du har hittat dina personliga styrkor är nästa steg att tänka ut hur du kan presentera dem på bästa sätt i ditt CV och personliga brev. Fokusera på de styrkor som du tror är viktigast för jobbet du tänker söka och skriv en eller två korta meningar om hur de har hjälpt dig att lyckas med tidigare arbetsuppgifter. Att lyfta fram dina personliga styrkor och kompetenser i ett sammanhang är ett smart sätt att betona din erfarenhet.

Handlingsord

När du ska beskriva dina styrkor och hur du använt dem med framgång rekommenderar många rekryterare att du använder handlingsord. Det kan till exempel vara ord som: anordnade, ledde, hjälpte, utvecklade, skötte, uppnådde, byggde, minskade, effektiviserade, säkrade, designade och så vidare. Använd också positiva ord som: villig att lära mig, hårt arbetande, pålitlig och motiverad för att beskriva dig själv och dina bedrifter.

Siffror

Du kan också fundera över hur du kan definiera dina bedrifter i siffror. Det visar konkret hur din kompetens bidrog till företaget. Exempelvis: ”Jag ledde ett team som såg till att butikens vinst ökade med 10 % ” eller ”Jag levererade x varor över det uppställda målet till vår kund”. Reflektera kring hur dina färdigheter hjälpte dig att uppnå och överträffa dina mål.

Försök att inte upprepa dig. Ditt CV och personliga brev ska vara korta och koncisa. Om du har tagit upp en kompetens i ett visst jobbavsnitt ska du inte upprepa samma på flera ställen. Se det personliga brevet som en chans att utveckla de färdigheter du nämnt i ditt CV.

Ta upp dem under intervjun

Har du fått en intervju? För många är det här det allra svåraste. Det är en sak att skriva ner sina styrkor och en helt annan att prata om dem. Det bästa sättet att bygga upp ditt självförtroende är genom att öva. Genomför låtsasintervjuer med kompisar eller öva framför spegeln tills du känner dig bekväm med att prata om dig själv och vad du kan tillföra i en organisation.

Exempel, exempel, exempel! När du får den klassiska frågan ”Vilka är dina styrkor?”, komplettera svaret med exempel från dina professionella och personliga erfarenheter. Genom att beskriva hur du framgångsrikt hanterat situationer med hjälp av dina styrkor ökar du din trovärdighet.

Utvecklingsområden

Det kan vara ännu knepigare att under en intervju svara på frågan vilka dina utvecklingsområden är. När du ska bemöta den här frågan ska du helst inte använda exempel som står i vägen för din förmåga att utföra jobbet du söker. Berätta gärna hur du jobbar på att bli bättre inom de områden du inte känner dig lika stark i. Arbetsgivare uppskattar ärlighet och självinsikt och det signalerar att du är villig att lära dig och utvecklas.

Är du på jakt efter ditt första jobb eller är du kanske mitt i karriären och sugen på en ny utmaning? Ta dig en titt bland våra lediga jobb. Där hittar du massor av spännande lediga tjänster inom en rad olika branscher.

Skribent
Adecco

Relaterade artiklar

Copyright © Adecco Sweden