2020-11-18KARRIÄRTIPS

Skapa en stark profil på LinkedIn

En person loggar in på linkedin.

Med över 700 miljoner användare i fler än 200 länder är LinkedIn världens största professionella nätverk. Det är en plattform där du visar upp ditt professionella jag genom att presentera dina yrkeskunskaper och erfarenheter. Här hittar du massvis med jobbannonser och kan nätverka med både nya och befintliga arbetsrelaterade kontakter.

Varför behöver du ha en LinkedIn-profil?

Jo, för att det är nämligen här rekryterarna och arbetsgivarna letar efter nya talanger. Om du är på jakt efter ett nytt jobb så är det på LinkedIn du behöver synas. En undersökning gjord av CareerBuilder visade att 70 procent av de tillfrågade arbetsgivarna använder sig av sociala medier för att undersöka kandidater innan de erbjuds en anställning.

Det är även här som rekryterare sonderar terrängen. Hela 77 procent av de tillfrågade rekryterarna svarade att de letar efter nya kandidater på LinkedIn enligt en undersökning gjord av Jobvite. Om du har en stark profil på LinkedIn är chansen därför stor att din nästa arbetsgivare kontaktar dig istället för tvärt om. Här visar vi steg för steg hur du bygger en stark profil på världens största professionella nätverk.

En genomtänkt rubrik

Under ditt namn finns det plats för en kort rubrik. Här är det viktigt att tänka igenom noga vad du väljer att skriva. Rubriken syns nämligen i sökresultat, kontaktförfrågningar, medarbetarlistor och i meddelanden bara för att nämna några områden. Rubriken är därmed din första chans att presentera ditt professionella jag. Välj ut några av dina färdigheter och en passande jobbtitel för att visa potentiella arbetsgivare vad du kan och vad du passar till för typ av tjänster.

Profilbild

Din profilbild är en liten men viktig detalj. Människor tenderar nämligen att minnas ansikten bättre än namn. Det behöver inte vara en bild tagen av en proffsfotograf men undvik röriga bakgrunder och bilder där man inte ser ditt ansikte tydligt. Data från LinkedIn visar att konton med profilbild får 9 gånger fler kontaktförfrågningar och 21 gånger fler profilbesök.

Sammanfattning

I sammanfattningen får du möjlighet att ge en samlad bild av vem du är och vad du har för kunskaper och erfarenheter. Vanligtvis visar standardvyn de första tre raderna av din sammanfattning så se till att börja starkt för att fånga läsarens intresse. Se denna del som din hisspitch!

Berätta om dina karriärprestationer och mål du är stolt över att ha uppnått. Ge exempel på dina färdigheter och berätta om möjligt hur dessa har hjälpt dina tidigare arbetsplatser. För att göra texten mer lättöverskådlig kan det vara en bra idé att göra en punktlista över dessa. Runt 40 ord är en lagom längd på sammanfattningen.

Erfarenhet

Det viktiga att komma ihåg när du lyfter fram dina tidigare erfarenheter på LinkedIn är att det ska vara en beskrivning av dina tidigare jobb, inte bara en lista. Det ger dig möjligheten att visa de färdigheter du har och hur de användes i tidigare anställningar. Se till att ha en uppdaterad jobbtitel. Det ger nämligen 5 gånger fler kontaktförfrågningar och 8 gånger fler profilbesökare enligt LinkedIn.

För att underlätta för läsaren kan du med fördel använda dig av punktlistor för att bryta ner dina tidigare arbetsuppgifter under varje jobb, men se till att de kortfattat också visar dina prestationer och ansvarsområden. Du behöver inte uppge varje jobb du någonsin haft. Ta med de jobb som inkluderar de färdigheter som du tycker är relevanta för riktningen på din karriär.

Nätverk och rekommendationer

När du känner att du är nöjd med din profil är det dags att börja nätverka! Genom att nätverka med gamla kollegor visar du både att du har ett professionellt kontaktnät och att du är digitalt aktiv. Glöm inte att lägga till personer du har studerat med. Och ja, det är helt okej att lägga till familj och vänner. De kanske har någon i sitt nätverk som kan hjälpa dig i ditt jobbsökande.

Rekommendationer från tidigare kollegor och chefer skapar trovärdighet till din professionella profil. Skriv till kollegor som du har arbetat nära med och be dem lyfta fram en färdighet du vill visa i din profil.

Anpassad URL

Ett enkelt men effektivt trick som gör det lättare för rekryterare och sökmotorer att hitta dig är att anpassa din URL. Gå till din profil och klicka på redigera URL i det övre högra hörnet. Om du har ett vanligt förekommande namn finns risken att just den specifika URL:en är upptagen. Välj en URL som är så nära ditt namn som möjligt.

Ett sista tips! Var uppmärksam på stavning och grammatik. Slarviga stavfel har en negativ inverkan på din profil och du riskerar att väljas bort av rekryterare.

Vill du ha fler tips för att lyckas i ditt jobbsökande? Läs alla inlägg under kategorin Karriärtips.

Adecco
Adecco Group