Har du bra balans mellan jobb och fritid?

Work life balance

Att balansera yrkesliv och privatliv är för många en utmaning och den har inte underlättats av coronapandemin. Distansarbete som huvudsakligt arbetssätt har gjort gränsen mellan hem och arbete allt otydligare. Att ha en hälsosam balans mellan jobb och privatliv är nu viktigare än någonsin för att du ska må bra både fysiskt och psykiskt. Det kan vara lättare sagt än gjort - men det går faktiskt att hitta en bra balans mellan jobb och fritid.

Vad innebär livsbalans?

Enligt ordboken är definitionen av livsbalans att ”dela upp tid och fokus mellan arbete och familj eller fritidsaktiviteter”. I princip innebär det att kunna hantera kraven från jobbet och privatlivet utan att endera delen påverkas negativt av den andra.

Varför är det viktigt att hitta balans mellan jobb och fritid?

Pressen i dagens intensiva arbetsliv leder ofta till att privatlivet hamnar i kläm. Sedan pandemins början har arbetsrelaterad stress ökat. Distansarbete har lett till att föräldrar tvingas jonglera hemundervisning med karriären och till ökad isolering för dem som bor ensamma. På arbeten där distansarbete inte var möjligt har dessutom oron över att hålla sig frisk på jobbet tillkommit.

När du är utarbetad blir både din fysiska och din mentala hälsa lidande. Det kan visserligen kännas som om du arbetar hårdare, men både produktiviteten och kvaliteten på arbetet försämras. Det leder i sin tur till att du löper större risk att bli utbränd. När det här spiller över på hemsituationen ökar bara pressen och det kan kännas omöjligt att ställa allt tillrätta igen.

Fördelarna med bra livsbalans

Den goda nyheten är att det går att uppnå balans mellan jobb och fritid. När du väl har hittat den märker du att du blir mer närvarande, produktiv, organiserad och kreativ. Den tid som tillbringas med familj och vänner blir kvalitetstid eftersom du inte behöver oroa dig för jobbet. Genom att skapa utrymme för dig själv kan du också ta bättre hand om din fysiska och mentala hälsa vilket i sin tur leder till förbättringar både hemma och på jobbet.

Här nedan följer ett par saker du kan göra för att skaffa dig en bättre bra balans mellan jobb och privatliv.

Släpp perfektionismen

Det finns inget som heter ”perfekt” balans mellan jobb och fritid. Det kommer alltid att finnas dagar när jobbet måste komma först och dagar när du behöver fokusera mer på privatlivet. Var realistisk med dina möjligheter att styra tiden och var öppen för att du behöver hantera livets med- och motgångar. Om du släpper tanken på att allt måste vara perfekt minskar stressen och du mår bättre mentalt.

Sätt gränser och håll dem

Sätt upp fasta tider för när du börjar och slutar jobba och informera dina kollegor om dem. Stäng av jobbenheter och aviseringar helt i slutet av dagen. Det gör det enklare för dig att växla till ”hemmaläge”. När kollegorna inser att du inte är tillgänglig efter en viss tid på dagen kan du njuta av fritiden utan avbrott.

Planera och följ upp

När du ska börja hitta rätt balans mellan jobb och fritid kan det vara bra att göra upp ett schema. Det gäller både jobb och fritid. Genom att planera den kommande veckan blir du mer välorganiserad utan att jobbet tar över helt.

Ibland kan det vara lockande att jobba över en timme på kontoret men om du har avsatt tid till privatlivet i kalendern anstränger du dig mer för att hålla detta. Om du följer upp jobbet kan du enklare se vad som behöver prioriteras och vad du kan fokusera mindre på. Det leder till mindre oordning och mer kontroll, något som alla tjänar på.

Prioritera din hälsa

Som tidigare nämnts innebär obalans mellan jobb och fritid att din hälsa blir lidande. Lyssna på vad din kropp och själ försöker säga. Har du smärta och värk? Är du orkeslös? Känner du dig orolig eller deppig? Du har rätt att vara ledig, så se till att vara det.

Försök röra på dig regelbundet även om det bara är en promenad i kvarteret. Det är ett enkelt sätt att sätta fart på endorfinerna och kroppen. Oavsett om du väljer terapi, meditation eller bara stänger av alla enheter, var noga med att ta lika väl hand om ditt mentala välbefinnande.

Lär dig att säga nej

”Fokus handlar om att kunna säga nej”- Steve Jobs. Det är inte nödvändigtvis negativt att säga nej till uppgifter på jobbet. För att du ska lyckas i arbetet är det faktiskt viktigt att du vet hur mycket du klarar av och kan kommunicera det. Undvik stressen av att försöka möta olika deadlines och hantera orimligt många arbetsuppgifter. Det leder i sin tur till att kvaliteten på det du utför blir betydligt högre och du trivs bättre på jobbet.

Vi hoppas att du fått med dig några användbara tips på vägen mot en bra balans mellan jobb och fritid – ta hand om dig!

Nyfiken på det senaste?


Vi skriver om allt från personalfrågor och kompetensbrist till hur du bör anpassa ditt företag till en föränderlig arbetsmarknad.

Genom att registrera så accepterar du våra villkor kring GDPR.

Vi svarar inom 2 timmar*

Gäller endast företag


Genom att skicka in formuläret så accepterar du våra villkor kring GDPR.


*Gäller på vardagar 8.00-17.00, därefter senast klockan 10.00 nästkommande arbetsdag. Detta formulär riktar sig endast mot företag.

Behöver ditt företag nya medarbetare?

Oavsett om du behöver hyra in eller anställa hittar vi rätt person för jobbet. Kontakta oss så berättar vi mer.


Om du söker jobb så hänvisar vi dig till våra lediga jobb eftersom vi inte har möjlighet att svara på jobbansökningar via detta formulär. Om du har andra frågor som jobbsökande, kontakta oss på info@adecco.se.

Adecco
Adecco Group