tele2 arena 

Uppleva & dela – inte konsumera!

Tele2 kammade nyligen hem prestigepriset Gyllene Hjulet för Årets Bästa Sponsring för sponsorskapet av Tele2 Arena. Det vinnande konceptet är att sätta besökaren i centrum, förhöja arenaupplevelsen och vara en värd i världsklass. Ett arbete där värdar från Adecco varit nyckeln till framgång! Det kan hända att du blir paraplyeskorterad från tunnelbanan till arenan när det regnar. Eller att du plötsligt blir erbjuden att se evenemanget i vip-loungen Tele2Lounge. På Tele2 Arena kan och ska allt hända. Det är meningen att du ska förvänta dig det oväntade, för här står helhetsupplevelsen i centrum. De som leder dig med trygg hand genom den är Tele2 Värdarna. De är utvalda och rekryterade av Adecco, tillsammans med Tele2, för att sprida glädje och information bland besökarna.


Oscar Klingensjö

– Våra Tele2 Värdar är vårt ansikte utåt, våra ambassadörer på plats i arenan. De ser till att besökarna trivs, hittar rätt och löser människors problem. Främst spelar de en viktig roll i de aktiveringar som äger rum på arenan. Nu lanseras till exempel tjänsten Order Up i Tele2 Arena appen. Det är en tjänst där besökarna kommer att kunna beställa mat och dryck genom mobilen. Ett annat exempel är samarbetet mellan Tele2 och Fotografiska där alla som #tele2arena har chans att få bli utställda på Fotografiska. Värdarnas uppgift är att addera värde till arenabesöket som ett led i vår ambition att vara en värd i världsklass!

Det säger Oscar Klingensjö, event och sponsorchef på Tele2. Han berättar att de redan från början tänkt utanför boxen. Det finns gott om exempel på arenor där sponsornamnet är mest ett namn. Men Tele2 bestämde sig tidigt för att Tele2 Arena inte skulle bli en av dem. Inte heller säljs det några abonnemang eller pratas produktrelaterade erbjudanden. Istället står ordet upplevelse i centrum. Allt som Tele2 gör på Tele2 Arena ska förhöja besökarens upplevelse.

– Svenskarna gillar att dela sina upplevelser med andra via sina smartphones. Vi skapade ett Wifi som i kombination med mobilnätet 2G, 3G och 4G skapar världens bästa arenanät. Med det kan en fullsatt arena surfa och ringa samtidigt – och det gör de! Under Aviciis spelning laddades mer än fyra gånger mer data upp i mobilnätet på Tele2 Arena än i hela Stockholm.

Det är detta wifi, aktiveringar kopplade till nätanvändning och värdarnas bemötande som är en sådan succé. Nyligen fick Tele2 ett kvitto på att de tänkt rätt, när de kammade hem priset Gyllene Hjulet för Årets Bästa Sponsring. Priset delas ut av Sponsring & Eventföreningen till svenska projekt som lyckats bäst under året.

– Det är härligt att veta att våra besökare tycker att arenan är ett skönt ställe att vara på. Vi kan se i våra mätningar att Tele2 Arena påverkar Tele2 som varumärke positivt. Vi känner också en otrolig stolthet över våra Tele2 Värdar, som lyckas så bra med att sprida Tele2-kulturen. De sträcker ut en hjälpande hand och representerar oss på ett utmärkt sätt, säger Oscar Klingensjö.

Varför är samarbetet med Adecco så klockrent för er?

– Adecco är en av de bästa aktörerna i branschen, med lång erfarenhet av rekrytering. De har en bra pool med människor och de har visat oss kompetenta och bra tjejer och killar. De har verkligen förstått vad vi vill ha, vilka som är representativa för oss, och levererat!

Juryns motivering Gyllene hjulet

Tele2 Vinnare i kategorin Årets bästa sponsring!

En Arena i världsklass – Tele2 Sverige AB, Story design studio, PS Communication, Kurppa Hosk, North Kingdom, HiQ, Spotlight PR & Karlsson Svensson

Det här är ett paradexempel på hur man skall bedriva arenasponsring. Ett kommersiellt projekt som genom tydlig aktivering tillför mycket högt värde för kunder, allmänhet och varumärke. Fokus var och är att förhöja arenaupplevelsen för besökarna. Därför skapades bland annat världens bästa arenanät. Och under Aviciis spelning laddades mer än fyra gånger mer data upp i mobilnätet på Tele2 Arena än i hela Stockholm. Ett tydligt kvitto på att Tele2 förstår och skapar relevant fördel för målgruppen genom nära koppling till egen affär och affärsnytta.
 
 

  • Adecco Sweden AB • Kungsgatan 60 • Box 121 27 • 102 24 Stockholm • Tel. växel 08-598 980 00 © 2012 Adecco. All Rights Reserved
  • Sitemap