Nyhetsbrev juni 2014

Använd Super-Mario-metoden och väck engagemanget!

De vet hur de ska få oss engagerade och hela tiden sträva efter att toppa oss själva. Speltillverkarna är experter på motivation och drivkraft. Nu inspireras yrkeslivet av deras recept!

Super Mario, Candy crush och World of warcraft: Ni vet hur det är: har man väl börjat, kan man inte sluta. Duktiga speltillverkare vet hur man skapar engagemang och en lojalitet för sina produkter som borde göra de flesta företag gröna av avund. Därför har speltillverkarnas tekniker de senaste åren smugit sig in i många företags strategier för att rekrytera nya och behålla gamla kunder. Metoden kallas för gamification och spås enligt en stor amerikansk rapport användas, på något sätt, av hälften av världens innovativa företag 2015.


Simon Stefansson & Kenneth Larsen, SWE Reklambyrå.

Vad är det då för hemligt recept som speltillverkarna hittat?
– Rent fysiologiskt handlar det ju faktiskt om att de lyckas trigga belöningssystemet i deltagarnas hjärnor. Att bli engagerad, att vilja fortsätta använda produkten, känna att vi utvecklas och få snabb feedback på det, får oss att må bra. Och då vill vi fortsätta, säger Simon Stefansson, varumärkesstrateg på SWE Reklambyrå.

Vad som triggar engagemanget kan vara olika, eftersom vi människor motiveras av olika saker. Speltillverkarna har listat fyra olika drivkrafter:

  1. Det finns de som motiveras av att vinna ett pris.
  2. Det finns de som motiveras av att få vinna över andra.
  3. Det finns de som motiveras av att umgås med andra.
  4. Det finns de som drivs av att få utforska nya världar bortom horisonten.

Alla vill dock ha någon typ av belöning på vägen, genom att nå nya nivåer eller högre poäng. Och alla vill ha feedback efteråt, för att veta hur de står sig i konkurrensen och vad de själva behöver förbättra. Och det här går förstås att översätta till projekt på företaget.

I våras fick SWE uppdraget att driva Adeccos koncernchefskampanj, och då såg de sin chans att gå all in med gamification-tänket. Den första delen i rekryteringen av årets sommarvikarie för koncernchefen utformades som ett spel. Vem som helst som var intresserad kunde ladda ner appen Är du en ledare? som under tre dagar lät dem testa en ledares vardag.

– Testet skedde i realtid. Vi använde oss av olika uppgifter, som mätte olika ledaregenskaper. De skickades ut löpande under tre dagar. Deltagarna kunde, mitt i något annat, uppmanas att lösa en konflikt, bli kallad till ett möte eller behöva ta ett viktigt samtal, helt efter en koncernchefs vardag, berättar Kenneth Larsen, AD för kampanjen.

Uppgifterna testade hur deltagarna låg till med till exempel stresshantering, självkännedom, analytisk förmåga och engagemang. I appen kunde deltagarna mäta sig med sig själva och med de andra. Och när dagarna var över fick de konkret feedback: ”Du är bra på de här momenten, men de här behöver du öva mera på för att bli en bra ledare.”

– Vår tanke med appen var att vi ville nå många. Alla studenter kanske inte är ute efter att få jobbet som Adeccos koncernchef, men det finns många som vill veta hur de kan bli en bra ledare. Appen gav något även till dem, och vi nådde mer än tio gånger fler studenter än man gjort tidigare år. Ungdomar som nu känner till Adecco som arbetsgivare – och är en stor kontaktbank för Adecco att ösa ur!



Årets Koncernchef-vikarie Amanda Stehn, 25 spelade sig in på Adecco:

Det kändes som det
var på riktigt

Vad tyckte du om appen Är du en ledare?
Den var ett bra sätt att nå min tävlingsinriktade generation. Vi fick poäng när vi genomförde uppgifterna, och jag fick hela tiden bekräftelse på att jag klarade appen bra, vilket gjorde att jag började tänka att själva jobbet verkligen kunde vara något för mig. Jag kunde se hur jag låg till på topplistan jämfört med andra. När jag tagit mig igenom de tre dagarna hade jag investerat så mycket engagemang i spelet att det kändes självklart att skicka in min cv.

Vad var det som fick dig att fullfölja utmaningen?
Att det var så verkligt gjort. En uppgift var att boka ett möte och då kom det upp en karta där jag skulle välja plats och en uppmaning om att jag måste gå och ställa mig på den platsen. Och jag fick en känsla av att någon från Adecco skulle dyka upp där och kolla, så jag började tänka på vad jag skulle ha på mig på mötet, att jag måste vara snyggt klädd, haha. Det kom så klart ingen, de kollade via gps att jag var där. En annan uppgift var att det ringde en journalist en morgon och ville ställa frågor. Det spelade ingen roll att det stod i appen att det skulle hända, det kändes som att det var på riktigt. Jag levde verkligen med den där appen.

Vad gav appen dig för intryck av Adecco?
Det var en välutvecklad app och seriösa frågor så det gav en seriös bild av företaget som lagt ner så mycket resurser på den. Det gjorde också att jag uppfattade själva sommarjobbet som en attraktiv tjänst. Den känslan förstärktes sedan bara genom rekryteringsprocessen.

När börjar du sommarjobbet?
Jag har två veckors intro nu, för att lära känna företaget, sen kör jag igång på riktigt i augusti.

Vad hoppas du på att lära dig i sommar?
Att förstå mer av vad en sådan här typ av ledarroll innebär rent konkret i vardagen.

Lycka till!
Tack så mycket!

Vill du också testa dina ledaregenskaper?

Du gör vårt ledarskapstest genom att ladda ner appen Ledartestet från
App store eller Google Play


Målet med gamification

är att öka engagemanget, förändra beteenden och stimulera utveckling. Företag som lyckas med det kan se fram emot mer engagerade kunder och medarbetare som alltid vill göra sitt bästa.
Källa: Badegeville.com

4 pelare i gamification

  1. Snabbare feedback än i verkligheten håller motivationen uppe.
  2. Solklara mål och regler ökar känslan av att det är möjligt att nå dem.
  3. En övertygande handling i spelet får deltagare att engagera sig för att nå målen.
  4. Uppgifter som utmanar men är möjliga att nå – för att tidsperspektivet är kortare än i verkligheten.

Källa: Badegeville.com

3 exempel på hur gamification kan användas!

Kundklubbar!
Kanske de tillfällen där flest av oss svenskar kommer i kontakt med gamification. HM Club eller SAS Eurobonus är exempel på klubbar där du deltar genom att samla poäng och bonusar som du sen kan kvittera ut. Företagen skapar en vi-känsla och ger dig rapporter om hur du ligger till, hur du kan öka dina poäng och hur du kan utnyttja dem.

Inom sjukvården!
Gamification är en växande trend inom den amerikanska sjukvården, och nu börjar den svenska sjukvården hänga på. Snart kan vi även i Sverige se appar som hjälper dig att följa den behandling läkaren ordinerar – genom påminnelser, uppmuntran och rankningssystem.

VM-albumet!
Gamification behöver inte ske digitalt, VM-albumen med plats för klistermärken av all världens fotbollsspelare som distribueras nu när det råder fotbollsfeber, är en analog variant med samma mekanismer. Samlarbeteendet triggas, du kan engagera dig på olika nivåer, du strävar efter målet att fylla albumet med spelarklistermärken, något som också är socialt, eftersom människor byter och tar kontakt med varandra.
Årets kort, kolla här »


Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

 
 

  • Adecco Sweden AB • Kungsgatan 60 • Box 121 27 • 102 24 Stockholm • Tel. växel 08-598 980 00 © 2012 Adecco. All Rights Reserved
  • Sitemap