Nyhetsbrev Januari 2014

Gör företaget lönsammare och attraktivare med rätt csr-tänk

Många sätter likhetstecken mellan csr och att företag skänker pengar till välgörande ändamål. Men det kommer inte att förändra någon värld i längden, menar Per Grankvist, journalist och författare till den kritikerrosade boken CSR i praktiken.

– Inventera företagets alla resurser och använd dem på ett smart sätt. Då bygger du ett csr-arbete som verkligen kan göra skillnad – för dem ni hjälper och för er.

Surfa in på vilken företagshemsida som helst och du hittar en flik där företag berättar vilka organisationer de stöttar i år. Det kan vara katastrofen på Filipinerna eller en lokal idrottsförening. Välkända Rädda Barnen och BRIS, eller kanske mer otippade Bee urban som gör dig till bikupefadder. Ibland är kopplingarna mellan företaget och organisationen det stöttar solklar. Ibland är den det inte.

– Om du behöver en powerpoint-presentation för att förklara hur er verksamhet hänger ihop med organisationen, så är du antagligen ute och cyklar. Den som hör om samarbetet ska tänka: Ja! Inte: Varför då?
Att stötta organisationer som gör nytta för barn, bara för att de flesta anställda har barn, det räcker inte menar han. Men när Findus barnmat går in och stöttar Rädda Barnen är kopplingen självklar.

CSR står för Corporate social responsibility, och har av tradition översatts felaktigt till att handla om företagens sociala ansvar. Den korrekta översättningen är samhällsansvar, vilket breddar området till att innefatta även miljö och ekonomi.

– Egentligen gillar jag ordet hållbarhetsarbete bättre än csr, eftersom det innefattar ett ansvar för varandra, för jorden och för ekonomin i ett längre tidsperspektiv. Det kan vara en bra start att ge bort pengar, men vi kommer ingenstans med det om företagen som gör det till slut går omkull. 

Istället för transaktion, efterlyser Per Grankvist relation. Riktigt hållbart blir det när företaget gör en inventering av sina resurser – monetära, mänskliga och materiella – och sedan använder dem på ett smart sätt.

– Istället för att stirra sig blind på hur mycket pengar som ska skänkas bort kanske företaget är bra på någonting som en organisation behöver hjälp med, det kanske finns mänskliga resurser i form av exempelvis språk- eller teknikkunskaper som kan göra större nytta.

Men det här med csr och hållbarhet – vad tjänar företagen på det?
Svaret är mycket. Att använda alla sina resurser på det smartaste sättet ger i längden – så klart – bättre lönsamhet. Kunder idag vill handla från företag som tänkt till. Och när det blir tydligt att företaget betraktar alla sina anställda som tillgångar vill också fler jobba där.

– Jag vågar påstå att det är de företag som har fattat det här som kommer att överleva i längden. Hållbarhetstänket inom företagen kommer att förändra näringslivet mer de kommande tio åren än vad internet gjort de senaste tio, säger Per Grankvist.

Se hela Per Grankvists resonemang här.




Hallå Helene Tibblin, chef för insamling och sponsring på BRIS.

Vad betyder julgåvorna för BRIS?
Jättemycket! Perioden kring jul är vår höjdpunkt på året, det är då vi får in som mest pengar både från företag och privatpersoner.

Hur har det gått i år då?
Sämre än tidigare, och det beror tyvärr på katastrofen på Filipinerna. Många som brukar ge oss pengar har hört av sig och förklarat att de valt att skicka dem dit istället i år. Det är riktigt kännbart för oss. BRIS är en ideell organisation som är beroende av stöd utifrån för att kunna erbjuda er verksamhet.

Hur samarbetar ni med företag?
Våra huvudsponsorer är Comviq och Skandia och Postkodlotteriet. Comviq sponsrar oss med telefoni och datatrafik och med tekniskt kunnande – det är en oerhörd hjälp. Skandia låter oss hyra våra fina lokaler till ett väldigt förmånligt pris. Utöver dessa har vi en mängd samarbeten på olika sätt och på olika nivåer. Vissa företag jobbar hårt med att sprida kunskapen om BRIS till sina anställda och till sina kunder för att kunna göra större insamlingar. Några låter anställda jobba som volontärer för BRIS. Andra nöjer sig med att ge pengar regelbundet.

Hur väljer ni vilka ni vill ha som partner?
Det måste stämma med det vi gör. Tillverkande företag få till exempel inte använda sig av barnarbetare – och alla kopplingar till sex, droger eller vapen är så klart bannlysta. Men vi håller också koll under samarbetsperioden så att vi vet vad företagen kommunicerar i övrigt. Allmänheten reagerar snabbt om våra partners inte sköter sig, så vi ligger alltid steget före.

Hur mycket pengar behöver ni för att kunna hjälpa barnen och ungdomarna?
Ett exempel är att vi har kuratorer anställda för att lyssna på barnen. En sådan kuratorstol kostar 600 000 kr att ha i gång varje år, i lön och sociala avgifter. Tack vare det stöd vi får kunde vi ha stödverksamheten öppen under jul och nyår i år – en period när det alltid finns ett stort behov hos barnen att få prata med någon. Det är stort!

I år skänkte Adecco 31 550 kr till BRIS i sin Julkampanj. Det går till en verksamhet som är väldigt uppskattad av barnen och ungdomarna. Så här skriver en tjej i ett mejl till BRIS:
”Glöm inte att tacka BRIS... För det jobb dom gör är helt fantastiskt. Tänk, att på självaste nyårsafton och julafton hade BRIS öppet. Men inte H&M. Hur grymt är inte det?
Varje gång jag får tankar att skada mig själv, inte orkar mer, eller behöver höra en trygg röst så kan jag alltid vända mig hit. Det finns alltid någon som lyssnar. Och mitt BRIS-ombud, jag är så otroligt tacksam över att jag kom i kontakt med henne. TACK TACK TACK.”

Jag *hjärta* BRIS



Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

 
 

  • Adecco Sweden AB • Kungsgatan 60 • Box 121 27 • 102 24 Stockholm • Tel. växel 08-598 980 00 © 2012 Adecco. All Rights Reserved
  • Sitemap